Audi A4, A4 Allroad, A5, A5 Cabriolet, A5 Sportback B8 (2008 – 2016) recenzia jazdeného auta

Audi A4. Tak toto auto netreba nikomu predstavovať. Pod označením A4 bol tento model predstavený v roku 1994 pod interným označením B5. Dnešná recenzia je však o modele B8, ktorý sa vyrába od roku 2008 do 2016. Táto generácia úspešne nadviazala na svoje predošlé generácie. Audi A4 si tak upevnila svoje postavenie v prémiovej trojke AUDI, BMW a Mercedes aj v tejto generácií. Aj Audi A4 má masku single frame, ktorá je pre Audi už charakteristickou dizajnovou črtou. Tá bola po prvý krát použitá už v predošlej generácii v rámci modernizácie v roku 2005. V A4 sa po prvýkrát objavilo denné svietenie led diódami v hlavných svetlách so špecifickým tvarom, vďaka čomu ju spoznáte.

Nebol to však prvý model od Audi, pretože ako prvá ich mala A5 v tvare Devil Eye, ktorá technikou vychádza z A4. Spolu s maskou single frame je to jediný dizajnový prvok na aute, ktorý auto výrazne odlišuje od konkurencie. Po facelifte A4 dostala trubicové led denné svietenie. Audi A4 pre niekoho môže pôsobiť obyčajne a hlavne pre laika, je niekedy ťažké rozpoznať A4 od starších súrodencov.

A4 je však zaujímavou alternatívou z ,,prémiových“ značiek, a je dosť obľúbené hlavne u mladšej vekovej kategórie. Ponúkalo sa v šiestich karosárskych verziách ako sedan A4, kombi A4 Avant, zvýšené a oplastované kombi A4 Allroad, coupe A5, kabriolet A5 Cabriolet a liftback A5 Sportback.

Benzínové motory:

Prejdem však na to ako spoľahlivá je A4 / A5 po rokoch jazdenia. Základ benzínových motorov tvorí 1.8 TFSI vo výkonových verziách 88 kW (120K) a 118 kW (160K). V roku 2012 Audi zvýšilo výkon silnejšej 1.8 TFSI na 125 kW (170K). Jedná sa o veľmi vydarený motor. Jeho prednosti sú kultivovaný chod, dobre jazdné výkony a slušná priemerná spotreba 9 litrov.

So spoľahlivosťou je na tom však horšie. Zlyháva v ňom hydraulický napínak rozvodovej reťaze, kedy reťaz nieje hlavne po studenom štarte dostatočne napnutá čo môže skončiť aj preskočením reťaze a drahou opravou motora. Nadmerná spotreba oleja je tiež jeho negatívnou vlastnosťou hlavne pri autách s väčším kilometrovým nábehom.

1.8 TFSI
1.8 TFSI

Nad 1.8 TFSI je v ponuke 2.0 TFSI s výkonom 132 kW (179K) a 155 kW (211K). Neskôr v roku 2012 ku ním pribudol agregát s výkonom 165 kW (224K). Je to spoľahlivejší motor ako slabšia jednaosmička. Problémy s rozvodmi ho obchádzajú, no vyššiu spotrebu oleja máva aj on. Spotreba paliva sa pohybuje na 9 až 10 litroch na 100 km.

2.0 TFSI
2.0 TFSI

V zastúpení šesťvalcov je v ponuke 3.2 FSI V6 s výkonom 195 kW (265K). Inak spoľahlivý motor trpí hlavne po väčšom kilometrovom nábehu opotrebovaním klzných vedení reťaze, ktoré ju zároveň napínajú spolu s hydraulickým napínakom. Opotrebenie spôsobí, že reťaz začne vydávať chrastivý zvuk. Pri zanedbaní tejto závady, môže nastať preskočenie rozvodov a nasleduje drahá oprava. Výmena týchto klzákov tiež nie je lacné nakoľko rozvody sú na strane prevodovky a je potrebné vybrať motor spolu s prevodovkou kvôli lepšiemu prístupu k rozvodom motora. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 11-12 litrov.

3.2 FSI V6
3.2 FSI V6

V roku 2012 ponuku benzínových šesť valcov doplnil 3.0 TFSI V6 s výkonom 200 kW (275K). Pre verziu S4 / S5 sa tento agregát dodával s výkonom 245 kW (333K). Je namiesto turbodúchadla preplňovaný pre zmenu turbokompresorom. Samotný motor toho vydrží veľa. Poruchové sú len cievky zapaľovania a na výmenu sa po väčšom kilometrovom nájazde bude pýtať turbokompresor.

3.0 TFSI V6
3.0 TFSI V6

RS4 / RS5 ale už poháňal motor V8 4.2 FSI 331 kW (450K). Má vyššiu spotrebu oleja, sporadicky sa kazia zapaľovacie cievky, inak je motor veľmi spoľahlivý.

4.2 FSI V8 RS4
4.2 FSI V8 RS4

Pri motoroch TFSI a FSI sa hlavne pri jazde po meste a s podtáčaním motora po čase vyskytuje silne zakorbonovanie motora, ktoré spôsobí veľké problémy. Preto treba využívať z času na čas potenciál týchto motorov.

Dieselové motory:

V ponuke dieselových motorov bolo z čoho vyberať. Základ tvorí 2.0 TDI CR 105 kW (143K), ktorý bol v ponuke hneď od začiatku výroby auta. Neskôr pribudli 2.0 TDI CR 88 kW (120K), 125 kW (170K) a pribudol úsporný 2.0 TDI e 100 kW (136K). Po modernizácii v roku 2013 boli niektoré diesele 2.0 TDI prepracované a ponúkané v štyroch výkonových variantách. Agregát 2.0 TDI 125 kW (170K) bol posilnený na 130 kW (177K).

Spotreba všetkých verzií 2.0 TDI  sa pohybuje v priemere okolo 6,5 litra. Tieto naftové motory trpia klasickými poruchami dieselov. Medzi nimi je porucha EGR ventilu sprevádzaná svietiacou kontrolkou motora, trhavým chodom motora, zhasínaním, zvýšenou dymivosťou. S EGR súvisí aj porucha prasknutia chladiča spätného vedenia spalín, kedy chladiaca kvapalina začne prenikať do sacieho potrubia.

Ďalšou závadou je opotrebovanie vstrekovačov common rail, ktoré sú zároveň háklivé aj na kvalitu nafty. Prejavy sú hrubší a nerovnomerný chod, zlé štartovanie, zvýšená dymivosť. Pri nájazde nad 150 000 km sa môže vyskytnúť aj tečúca prídavná vodná pumpa chladenia. Pri väčšom počte kilometrov sa môže objaviť porucha ovládania swirl klapiek, kedy na to auto upozorní svietiacou kontrolkou motora, zvýšenou spotrebou paliva a výpadkami výkonu.

2.0 TDI 88kW (120K)
2.0 TDI 88kW (120K)

Potrápiť vie aj napínacia kladka rozvodov, ktorá sa pri nájazde nad 200 000 km vytrhne z uchytenia hlavy valcov, ktorá je hliníková. Problémové je aj v tomto prípade olejové čerpadlo, respektíve jeho pohon. Od výroby majú tieto motory dva vyvažovacie hriadele, ktoré spoľahlivo znižujú hlučnosť a vibrácie týchto motorov, je však od týchto hriadeľov poháňané reťazou olejové čerpadlo. Toto nešťastné riešenie, ktoré mali už 2.0 TDI PD a je použité aj tu, má za následok opotrebenie šesťhranného unášača, ktorý bol vyrobený z mäkkého materiálu.

Ten sa dosť rýchlo pretlačí a to už po nájazde 150 000 km a čerpadlo prestane cirkulovať olej do celého motora. Hrozí zadretie motora, kedy je rozsvietená kontrolka tlaku oleja posledná výstraha a motor treba okamžite vypnúť.  Jediné preventívne riešenie je meniť tento systém pohonu olejového čerpadla s výmenou rozvodov každých 120 000 km. Tieto motory TDI Common rail už mali problém s olejovým čerpadlom a jeho šesťhranným unášačom vyriešený, oplatí sa však dať skontrolovať jeho stav.

Pri väčšom počte kilometrov treba taktiež počítať s opotrebovaním dvojhmotového zotrvačníka. DPF filter v prípade týchto ,,dvojlitrov“ je už spoľahlivý, no problémy nastanú hlavne ak sa s autom jazdia len trasy po meste, kde nestihne prebehnúť regenerácia DPF a po čase sa upchá. Zväčša pomôže vynútená regenerácia, v najhoršom prípade však výmena celého DPF. Po nájazde 200 000 – 250 000 km aj tu turbo vypovedá svoju funkčnosť a je potrebné ho vymeniť.

2.0 TDI
2.0 TDI

V ponuke dieselov V6 tvorí základ 2.7 TDI V6 140 kW (190K). Spotreba sa pohybuje v spojení s manuálnou prevodovkou okolo 7 litrov s automatom je to o liter a pol viac.

3.0 TDI V6
3.0 TDI V6

Silnejší V6 motor v ponuke je 3.0 TDI V6 s výkonom 176 kW (239K). V roku 2012 pribudla verzia 3.0 TDI 150 kW (204K), ktorá nahradila 2.7 TDI 140 kW (190K), ktorá sa prestala do A4 montovať. Pôvodný výkon 3.0 TDI bol pre zmenu zvýšený zo 176 kW (239K) na 180 kW (245K). Spotreba sa pohybuje v závislosti na prevodovke od 8 do 10 litrov. Poruchy V6 motorov sú hlavne chybný snímač tlaku nafty na rampe systému common rail, kedy motor nejde vôbec naštartovať, prípadne motor má znížený výkon.

Poruchy rozvodov neobišli ani V6 diesele, kde je pre zmenu na vine hydraulicky napínak reťaze, ktorý reťaz hneď po štarte nenapne a hrozí preskočenie reťaze. Ostatné poruchy sú rovnaké ako pri dvojlitroch. Porucha ovládania elektromotora swirl klapiek, upchávanie DPF filtrov pri mestskom režime jazdy, opotrebované piezovstrekovače, turbo a pri 2.7 TDI s manuálnou prevodovkou aj dvojhmotový zotrvačník.

Prevodovky:

S prevodoviek je na výber celkovo so štyroch typov. Manuálna šesťstupňová  prevodovka, ktorá je spoľahlivá.

Ďalšia na výber je 7 stupňová dvojspojková prevodovka S-tronic (DSG), ktorá pri bežnom používaní vydrží dlho. Podlieha však opotrebovaniu a po nájazde väčšieho počtu kilometrov sa budú hlásiť k výmene spojkové obloženia, sporadicky zlyháva aj hydroblok radenia.

S klasických automatov s hydrodynamickým meničom je v ponuke Tiptronic. Je to vydarená prevodovka a ak sa v nej mení olej každých 60 000 km tak aj dlho vydrží. Opotrebeniu podlieha po nájazde viac kilometrov solenoidové radiace ventily, hydromenič. V prípade, že sa nemení olej sa upchá hydroblok a solenoidové ventily, kedy začne mať prevodovka trhaví chod.

S automatov je v ponuke ešte multitronic, ktorý má 8 virtuálnych stupňov. Samotná prevodovka, je menej spoľahlivá, čo sa týka mechanických súčiastok. Ak sa olej nemení každých 60 000 km, poruchovosť sa len zvýši. Poruchou trpia riadiace jednotky prevodoviek, ktoré sú zabudované priamo v nich. Oprava sa tak pohybuje od 600 eur vyššie.

Pohon:

Audi A4 a A5 je možné mať s pohonom predných kolies alebo QUATTRO, kedy sú poháňané všetky štyri kolesá. Tento pohon má u Audi dlhoročnú tradíciu a prešiel viacerými obmenami. V dnešnej podobe je po mechanickej stránke veľmi spoľahlivý a k výmene sa budú pýtať po fakt veľkom počte kilometrov, silentbloky hnacieho hriadeľa. Zadný diferenciál má taktiež skvelú výdrž, odporúča sa však meniť olejová náplň každých 60 000 km.

Nápravy:

Nápravy napriek použitiu hliníkových liatín vykazujú slušnú odolnosť. Najčastejšie sa na výmenu budú pýtať tyčky stabilizátorov, čo nieje nákladná oprava. Vôle v silentblokoch ramien sa vyskytujú až pri väčšom nájazde, prípade pri jazde na horších cestách. V tomto smere si teda A4 oproti minulej generácii polepšila. Je to výsledok hlavne konštruktérov, ktorý prednú nápravu posunuli viac dopredu a tak ramená trpia menej na preťažený predok ako tomu bolo u minulej generácii.

Poruchy všeobecne:

Audi A4 / A5 je pomerne spoľahlivé auto hlavne ak sa mu dostáva kvalitný a pravidelný servis. Častejšie ako mechanické poruchy sa u nej vyskytujú nefunkčné parkovacie senzory, závady xenónových svetiel, štrajkujúci MMI systém, pokazené mechanizmy elektricky ovládaných sedadiel.

Audi A4 / A5 sa teda môže stať vaším verným a spoľahlivým spoločníkom hlavne pri výbere 2.0 TFSI. Budete s ním maximálne spokojný, samozrejme v prípade ak vám nevadí vyššia spotreba 9 – 10 litrov na 100 km. Motor je veľmi odolný, menej poruchový ako 2.0 TDI a poskytuje slušnú dynamiku. Kto má predsa len rád naftové motory a nechce živiť tie benzínové, radšej odporúčam voliť z naftových šesťvalcov, ktorým keď sa dopraje servis a rozumne sa s nimi zaobchádza tiež vydržia veľa.

V pomere spoľahlivosť a spotreba je najlepšou voľbou 2.7 TDI s manuálnou prevodovkou. Kto chce už predsa len zaujímavejší výkon motora s rozumnou spotrebou, odporúčam voliť 3.0 TDI, ktorý so spotrebou v priemere okolo 10 litrov neurazí, a s A4 / A5, ktorá v tejto kombinácií poskytuje veľmi slušné zrýchlenie, uspokojí aj športovejšie založených vodičov. Kto nemá rád naftové motory a obľubuje tie benzínové a zároveň chce aj väčší výkon pod kapotou, pokojne voľte motory 3.2 FSI a ešte výkonnejší turbokompresorom preplňovaný motor 3.0 TFSI.

Daňou za výkon bude samozrejme vyššia spotreba od 14 litrov prakticky do nekonečna podla štýlu jazdy. Komu však stále niečo chýba pri V6 motoroch, chce zažiť brutálnu dávku výkonu a symfóniu zvuku v podobe V8 motora, môže siahnúť po AUDI RS4 / RS5 s motorom 4.2 FSI V8. Samozrejme musíte rátať so spotrebou od 17 litrov plus a drahším servisom v spojení s preťažením predkom odchádzajú častejšie predné silentbloky.

Veľký motor je menej prístupný, takže skoro každá oprava znamená demontovanie celého motora s prevodovkou. Kto si ale takéto auto kupuje, väčšinou má na drahší servis a mal by s ním teda počítať. Výberom prevodoviek prakticky nemáte čo pokaziť, vyhýbať sa treba prevodovke Multitronic, hlavne v spojení s vyšším výkonom motora. Pri dieseloch si treba dávať pozor na kilometrový nábeh.

Nové naftové autá si kupujú väčšinou ľudia, ktorí chcú a potrebujú jazdiť veľa a kto jazdí veľa chce jazdiť lacno, preto je bežný nájazd na 5 ročných autách 400 000 km, no predávať sa môžu pokojne iba so 150 000 km a na tých autách to vôbec nespoznáte. Všeobecne však platí pri kúpe autá či je so spoľahlivým alebo menej spoľahlivým motorom, že si ho treba poriadne pozrieť, vyskúšať a všímať si celkový technický stav auta a zaujímať sa či bola robená pravidelná údržba.

Plusy:

  • imidž značky Audi
  • kvalitné spracovanie interiéru
  • priestranný interiér
  • široká ponuka motorov
  • výkonné, kvalitné a relatívne úsporné motory V6 TDI
  • spoľahlivý a pre A4 / A5 postačujúci motor 2.0 TFSI
  • zaujímavá karosárska verzia A5 Sportback

Mínusy:

  • pre obľúbenosť značky Audi sa autá stávajú častým terčom podvodov ako stočené kilometre, odcudzenie, leasingové podvody
  • priemerné jazdné vlastnosti
  • problémové turbodiesle 2.0 TDI, to čo ušetríte na nižšej spotrebe paliva dáte na opravu motora pri jeho poruche

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *