Peugeot 508 (2010 – súčastnosť) recenzia jazdeného auta

Peugeot mal v roku 2010 neľahkú úlohu, napraviť svoju pošramotenú reputáciu kvality v strednej triede. Peugeot 407 narobila a stále aj robí svojím majiteľom riadne vrásky na čele a častejšie návštevy servisu ako pri konkurencii sú bežné a to či sa jedná o spotrebný materiál alebo problémy s elektronikou či neočakávanými poruchami. Natrafiť na málo poruchový model je skôr výnimka ako pravidlo.

Táto recenzia je o nástupcovi 407 a z časti aj 607 keďže jej výroba skončila. 508 znie označenie modelu, ktorý teda mal ťažkú úlohu. Jeho spoľahlivosť sa musela zlepšiť rovnako ako jazdný komfort, jazdné vlastnosti a kvalita použitých materiálov, pretože musel spĺňať požiadavky klientov vyššej strednej triedy tzv bussines class. Ukázalo sa, že v prvých rokoch od začatia predaja sa to Peugeotu aj podarilo. Malé problémy s elektronikou sa objavili, riešilo to však nahratie nového softwearu. 508 sa vyrába v dvoch karosárskych verziách sedan a kombi. Po vzore viacerých automobilke pridali aj verziu kombi so zvýšenou svetlou výškou do ľahkého terénu, ktorý nesie označenie RXH. Dizajn Peugeotu prešiel radikálnou zmenou a nesie označenie motion and emotion.

Peugeot_508_berline 2012-peugeot-508-range-18-e1340039171735

Na 508 táto architektúra pôsobí celkovým dojmom veľmi dobre a skôr nemecky než francúzsky. O interiéry to platí tak isto. Typické pretlačítkovanie sa síce so stredového tunelu premiestnilo na volant, na ktorého multifunkciu si človek musí zvyknúť, nie je to však nič tragické. Kvalita použitých materiálov a dizajn pôsobia oproti 407 oveľa lepším dojmom. Sedačky už majú bočné vedenie a ich tvarovanie je celkovo skvele a môže sa rovnať nemeckej konkurencii.

9_21182 2011 Peugeot 508 SW

Výbava môže byť v 508 fakt bohatá a po facelifte v roku 2014 sa zoznam ešte rozšíril. Výnimkou teda nie je kopa senzorov slúžiacích na parkovanie, vybočenie z pruhu, dážďový a svetelný senzor atď. a výbava v podobe cúvacej kamery, full LED stretávacích svetiel, head up displayu, bez kľúčového štartovania, panoramatickej strechy a veľa ďalšieho. Ako si však vedie 508 s takouto výbavou v spoľahlivosti po pár rokoch jazdenia? A čo motory, ktoré sú spoľahlivé a ktoré nie?

 2012-peugeot-508-range-19x 2012-peugeot-508-range-22-e1340039188366


https://www.youtube.com/watch?v=EdgH4suEA6A

http://www.oapa.sk/virtualny-autobazar-peugeot-508/


Benzínové motory:

Základ ponuky tvorí 1.6 VTi s výkonom 88kW (120K). Spotrebuje v priemere 7,5 litra benzínu na 100 km. Spoľahlivosť kazí motoru zlý napínak reťaze a niekedy aj vyťahaná samotná reťaz. Porucha je sprevádzaná okrem vyššej hlučnosti z priestoru rozvodov aj neochotou ťahať, neochota motora ísť do vyšších otáčok, nerovnomerný chod a svietiaca kontrolka motora. Riadiaca jednotka motora totiž eviduje posunutie vačkového hriadeľa oproti kľukovému.

Zanedbanie týchto príznakov končí väčšinou preskočením reťaze a poškodením motora. Poruchová je aj lambda sonda.

1.6 VTi
1.6 VTi

Silnejšia 1.6 THP s výkonom 115kW (156K). Spotrebuje v priemere 8 litrov na 100 km. Aj pri tomto motore sú problémové rozvody. Zlý napínak reťaze alebo dokonca vyťahaná reťaz končí zanedbaním opravy väčšinou preskočením reťaze a poškodením motora. Takémuto poškodeniu však najprv predchádza vyššia hlučnosť z priestoru rozvodov, neochota motora ťahať, ísť do vyšších otáčok, nerovnomerný chod.

Riadiaca jednotka motora eviduje posunutie vačkového hriadeľa oproti kľukovému takže sa rozsvieti aj kontrolka motora. Poruchová je aj lambda sonda. Pri tomto motore sa postupom času vyskytuje aj usadzovanie karbónu v sacom potrubí a na sacích ventiloch. Prevenciou je takýto motor nepodtáčať, sporadicky natankovať benzín s vyšším oktánovým číslom a svižnejšia jazda.

Poruchový je aj snímač teploty chladiacej kvapaliny, termostat a elektronická regulácia tlaku turbodúchadlá. Motor je výsledkom spolupráce BMW a PSA Peugeot Citroen, no celkové zladenie v prevedení od PSA kde si Francúzi dali svoju elektroniku, nie je dobré a motor je všeobecne dosť poruchový.

1.6 THP
1.6 THP

Dieselové motory:

Základný dieselový agregát 1.6 HDI 8v 82kW (111K) autu nepostačuje hlavne pri plnom obsadení alebo akcelerácii vo vyšších rýchlostiach kedy mu dochádza dych. Je známy aj z veľa modelov značiek Citroen, Peugeot, Ford a Mazda. V kombinácii so 6 stupňovou robotizovanou prevodovkou nesie tento motor označenie 1.6 e-HDI. Výkon má rovnaký má však vyšší krútiaci moment.

Častejšie na tomto agregáte podfukujú vstrekovače, kvôli ich zlému uloženiu. Stačí ich však pretesniť. Výrazne sa neodporúča predlžovanie intervalov výmeny oleja 20 000 km. Olejová vaňa je tak nešťastne tvarovaná, že výpustná skrutka je zapustená do olejovej vane a tak na jej spodku ostávajú usadeniny. Dochádza k rýchlejšiemu znečisteniu olejovej náplne a taktiež k rýchlejšiemu prehrievaniu oleja.

Vtedy sa olej skôr spečie a narobí veľa problémov nie len v turbodúchadle ale aj v klzných ložiskách kľukového hriadeľa a ojníc, kedy hrozí v krajnom prípade ich zadretie. Preto je najlepšie meniť olej s odsávačkou oleja už po 15 000 km max po 20 000 km a každých 100 000 km demontovať a prečistiť olejovú vaňu . Potrápiť pri turbe vedela aj jeho podtlaková regulácia a zanesený EGR ventil. Zväčša po najazdení 180 000 km sa bude na výmenu hlásiť FAP filter.

Spotreba sa pohybuje v priemere od 5,5 až 6 litrov nafty na 100 km.

1.6 HDI
1.6 e-HDI

Silnejší a vhodnejší motor pre 508 je 2.0 HDI s výkonmi 103kW (140K)120kW (163K). Motor sa vyznačuje skvelou spotrebou 6,5 litra na 100 km. Problémové sú hlavne pri mestskom režime jazdy EGR ventily, ktoré sa zanášajú a prestanú fungovať správne. Po väčšom nájazde potom vstrekovače, turbo, dvojhmotnostný zotrvačník ak je motor kombinovaný s manuálnou prevodovkou.

FAP filter pri mestskom režime, kde sa nestihne regenerovať a palubná elektronika túto regeneráciu nezobrazí na palubnej doske, tiež ohlási svoju prítomnosť častou regeneráciou a svietiacou kontrolkou motora. Pomôže buď nútená regenerácia alebo jeho výmena to ale až zväčša pri 180 000 km.

2.0 HDI
2.0 HDI

Dieselom v 508 kráľuje motor 2.2 HDI s výkonom 150kW (204K). Motor je zhodný s predošlou biturbo verziou. Po vzore Fordu, ktorý tento motor už v roku 2007 obral o jedno turbo a v roku 2010 nahradil piezovstrekovače klasickými osemotvorovými solenoidovými vstrekovačmi tak urobil aj Peugeot. Síce až v roku 2010, ale spoľahlivosti to pomohlo a do 508 sa montovala už len táto verzia motora.

Vstrekovače sú teda poruchové až po väčšom kilometrovom nájazde cca 150 000 – 200 000 km, kedy vypovedá službu už aj turbo a pri 180 000 km aj FAP filter. Ten však môže pri prevažnom mestskom režime robiť problémy aj oveľa skôr a spolu s ním aj EGR ventil. S týmto motorom sa dá jazdiť v priemere 7 litrov nafty no pri svižnej jazde stúpne na 8-9 litrov.

2.2 HDI GT
2.2 HDI GT

Zaujímavým riešením, ktoré nesie označenie HYbrid4 je kombinácia klasického dieselového motora 2.0 HDI 120kW (163K), ktorý poháňa prednú nápravu a elektromotora s výkonom 27kW (37K), ktorý poháňa zadnú nápravu. Motory môžu spolupracovať alebo pracuje každý sám. V prípade hybridného režimu dokáže elektromotor pracovať aj keď sa akumulátory úplne vybijú. Auto ma totiž osadený zosilnený 8kW alternátor, ktorý dokáže do rýchlosti 70 km/h zásobovať elektromotor.

peugeot-508-rxh22

Elektromotor zároveň slúži aj ako generátor a využíva rekuperáciu brzdnej energie už pri úplnom uvoľnení akcelerátora. Elektromotor teda dokáže pri pokojnej jazde spomaliť vozidlo a to bez použitia bŕzd. Jediné čo je nereálne je výrobcom udávaná spotreba. Kombinovaná spotreba 4,1 litrov sa reálne dosť ťažko dosahuje. Áno v meste sa krátkodobo dá dosiahnúť spotreba 4 litre no mimo mesto stúpa na 6 litrov a celkovo aj priemer sa pod 6 litrov nedá dostať. Problém ani nie je v zlej funkčnosti systému ale vo váhe 1900 kg, ktorá stúpla vďaka elektromotoru a akumulátorom. Okrem toho auto má v sebe motor 2.0 HDI, ktorý je sám o sebe už dosť úsporný. Pri 100 km/h spáli 4,6 litra čo dokáže aj RXH, no dialničná rýchlosť predstavuje u samotného dvojlitra 6,6 litra, RXH ju má ale v priemere 7 litrov. Hmotnosť teda hrá proti spotrebe a tá nebude hlavným argumentom pre kúpu tohto auta. Bude ním skôr možnosť permanentnej štvorkolky, čo RXH spĺňa.

2.0 HYbrid4
2.0 HYbrid4

PEUGEOT-Peugeot-508-RXH-4397_38 peugeot-508-hybrid4-02x

Prevodovky:

V 508 je použitá buď manuálna 5 a 6 stupňová prevodovka. Tie sú bezproblémové a vydržia slušnú porciu kilometrov. Motor má však v kombinácii s manuálnou prevodovkou od výroby poddimenzované gufero kľukového hriadeľa kde sa po väčšom nájazde vyskytuje únik motorového oleja.

Z automatov je na výber klasický 6 stupňový automat s hydromeničom od spoločnosti Aisin. Poruchy sa pri zanedbanej údržbe po väčšom nájazde prejavia najmä na solenoidových ventiloch radiaceho hydrobloku. Treba teda dodržiavať výmenu oleja po prvých 100 000 km a potom každých 60 000 km.

Robotizovaná prevodovka je výhradne v spojení s 1,6 VTi a 1.6 e-HDI. U nej sa najčastejšie objavujú poruchy radiacich elektromotorov, zadretie spojkového ložiska, kedy ložisko poškodí aj lamelu spojky a dokonca opotrebovanie ozubených kolies, čo pri vypustení oleja prezradia kovové piliny v oleji.

Nápravy:

Nápravy 508 sú konečne oproti predchodcovi 407 odolnejšie a silentbloky vydržia až 200 000 km. Predná náprava je dokonca jednoduchšia oproti 407. Výnimku tvorí len 507 2.2 HDi GT, kde prednú nápravu tvorí dvojitý lichobežník, čiže riešenie použité aj pri predchodcovi. Kvalite materiálov však bolo pridané a aj toto riešenie je už u 508 na tom oveľa lepšie. Častejšie odchádzajú na nápravách len tyčky stabilizátora cca po 100 000 – 150 000 km.

Spoľahlivosť všeobecne:

508 naozaj reálne napravilo Peugeotu reputáciu čo sa týka kvality a spoľahlivosti oproti predchodcovi 407, ktorý mal problémov viac než dosť. Problémom sa však nevyhla ani päťstoosmička. Patria k ním štrajkujúce cúvacie senzory, navigácia, centrálne zamykanie. Alarm si tiež vie žiť vlastným životom. No oproti 407 tu pomôže iba nahratie nového softwearu pre centrálnu riadiacu jednotku.

Peugeot508b Peugeot508a

Peugeot 508 je v spojení so správnymi motormi veľmi spoľahlivým autom. Vyhnúť sa treba hlavne motorom 1.6 THP, ktorý je dosť poruchový a 1.6 HDI, ktorý je citlivý na údržbu a na tak ťažké auto, hlavne plne obsadené a naložené batožinou, je jeho výkon nedostačujúci. Ideálna voľba je 2.0 HDI v oboch výkonových verziách a 2.2 HDI. HYbrid4  verziou tiež nič nepokazíte, ak samozrejme bude pre vás hlavným argumentom možnosť permanentnej štvorkolky do rýchlosti 70 km/h a nie spotreba, ktorá síce zlá nie je, no papierové hodnoty nedosiahnete, kvôli hmotnosti navyše, ktorú tvorí elektrická sústava hybridného pohonu.

Peugeot-508-9x Peugeot_508_72014_Peugeot_508_SW_GT_2.2_HDi_200_Facelift_Vorderansicht_Perlmutt-Weiss 2014_Peugeot_508_SW_GT_2.2_HDi_200_Facelift_Heckansicht_Perlmutt-WeissPEUGEOTPeugeot508RXH-4397_23 PEUGEOTPeugeot508RXH-4397_24Peugeot508RXH1014(2) Peugeot508RXH1014(4)PEUGEOTPeugeot508RXH-4397_26 2011 Peugeot 508 SW2011 Peugeot 508 SW 2011 Peugeot 508 SWPeugeot508 (1)      2012-peugeot-508-range-41

Komentáre

  1. Korman Rastislav Odpovedať

    Prvý rok po kúpe tohoto auta ho vozila poruchová služba do servisu ako do školy. 3x auto hlásilo , že: “Zlyhal motor a Navštívte servis.” Musela sa volať poruchová služba a tá ho naložila a odviezla do servisu. Keď som navrhol vrátenie vozidla, tak sa urobila v servise podrobnejšia revízia a auto rok nemalo problém.
    Po 100 000 km a teda pravidelnej prehliadke s potrebnými úkonmi bolo auto v pohode asi pol roka.
    potom znova vyhlasovalo “Navštívte servis”. Pri návšteve servisu mi bolo oznámené, že za 800-900 Euro je potrebné vymeniť PC v aute. To sa stalo krátko po uplynutí 4 ročnej záruky. Keďže som si auto nekúpil na to aby som ho kŕmil peniazmi, toto som odmietol.
    Takže rezumé z uvedeného znie: Peugeot si už nekúpim nie preto že by Peugeot vyrábal nepodarky, ale preto, že zlyháva servis.
    Návrh na nápravu: Podstatne zlepšiť vyškolenie technikov, ktorí riešia softvér!!! Vymeniť PC vie aj školák základnej školy.

    • oapa Odpovedať

      Dobrý deň pán Korman. Mrzí nás Vaša situácia. Peugeot 508 je jedno skvelé auto, ktoré si veľa ľudí pochvaľuje, no Váš je dôkazom stále kolísavej kvality francúzských áut, kedy je veľa kusov spoľahlivých a na pár kusoch sa dokážu pokaziť zásadné a nákladné veci. Ako sa Vám podarilo daný problém vyriešiť? Robili Vám aj prehratie nového softwearu?

  2. Marek Odpovedať

    Ja som po 306, 307 a hlavne 308 / este starej/ ktora sla 350 tisic km bez problemov a okrem beznej vymeny z opotrebenia skvele, na 508cku mam velmi tazke srdce. Jedna sa o motorizaciu 2,0 HDI 103kw z roku 2013.
    Do 100 tisic ok pri 120 tisic totalna porucha motora, auto znehybnene na 2 mesiace, generalka motora, vybrus hlavy, prasknute tesnenie pod hlavou. Ako spolahlive auto po 4 rokoch jazdene vyhradne na dlhych tratiach a takato fatalna chyba motora nie je si myslim na mieste, zvlast pri dieslovych motoroch, kedy sa hovori, ze motor je zabehnuty po 100 tisic. Kompletna oprava motora, vymena asi vsetkeho co tam je financne zabolela, od opravy preslo 20 tisic auto ide v pohode. Avsak zacali uz odchadzat loziska, ticky stabilizatora, momentalne motor zacina vydava cudny zvuk pri rozbehoch…….No neviem..auto ma momentlane 140 tisic, ale poruchami, ktorymi preslo auto urcite nikomu NEODPORUCAM!!!! A to som bol zaryty pežoták 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *