Ako vojnová situácia na Ukrajine narušila trhy s ojazdenými vozidlami?

V priebehu niekoľkých posledných rokov čelili trhy s ojazdenými vozidlami problémom, pretože kríza v oblasti polovodičov ohrozila nákupný reťazec vozidiel.

V priebehu niekoľkých posledných rokov čelili trhy s ojazdenými vozidlami problémom, pretože kríza v oblasti polovodičov ohrozila nákupný reťazec vozidiel. Hoci sa mnohí výrobcovia vozidiel domnievali, že problémy už dosiahli vrchol, zdalo sa, že rok 2022 bude rokom, keď sa úroveň dodávky vozidiel vráti do predkrízového stavu.

Tieto plány však zmietla zo stola vojnová situácia na susednej Ukrajine, ktorá spôsobila, že odvetvie vozidiel čelí ešte väčšej kríze, ktorú bude oveľa ťažšie vyriešiť. Matas Buzelis, odborník v oblasti vozidiel a vedúci komunikačného oddelenia spoločnosti carVertical, ktorá sa zaoberá analýzou údajov o vozidlách, sa podelil o svoj názor na vzniknutú situáciu.

Poškodené dodávateľské reťazce

Odborník v oblasti odvetvia vozidiel, pán Buzelis, poukazuje na to, že hoci ruský trh s novými vozidlami nie je najväčším na svete, zohráva významnú úlohu v dodávateľskom reťazci vozidiel. Rusko vyváža komponenty, ktoré sú pre odvetvie vozidiel cenné. Napríklad Nemecko sa spolieha na ruský titán, železo a paládium.

Okrem toho, Rusko je vďaka 108 miliónom ton železnej rudy vyprodukovaných v roku 2021 piatym najväčším producentom železnej rudy na svete a zásobuje európskych výrobcov ocele, ktorí teraz čelia vyšším cenám a možným ťažkostiam pri získavaní kovu z iných zdrojov. Vojnová situácia má dopad aj na odvetvie vozidiel na Ukrajine.

Napríklad nemeckí výrobcovia vozidiel, ako sú BMW a Volkswagen, využívajú veľkého ukrajinského dodávateľa káblových obvodov. Okrem toho je Ukrajina tretím najväčším svetovým producentom niklu a hliníka, čo sú dva veľmi cenné zdroje potrebné na výrobu batérií a komponentov do elektrických vozidiel. Nakoniec, Ukrajina produkuje takmer 70% svetového neónového plynu potrebného na komponenty, ako sú mikročipy, ktoré sú už teraz nedostatkovým tovarom.

Odborník v oblasti odvetvia vozidiel, pán Buzelis, poukazuje na to, že hoci ruský trh s novými vozidlami nie je najväčším na svete, zohráva významnú úlohu v dodávateľskom reťazci vozidiel.

Je čoraz ťažšie zohnať dobré ojazdené vozidlo

Kúpa ojazdeného vozidla bola náročná a drahá už v roku 2021 a podľa toho, ako to vyzerá, v roku 2022 bude ešte náročnejšia. Zatiaľ čo trh s ojazdenými vozidlami stále rastie, predajcovia ojazdených vozidiel čelia ich nedostatku.
Jedným z hlavných dôvodov súčasnej situácie je kríza na trhu s novými vozidlami. Výrobcovia začínajú obmedzovať výrobu vozidiel s cieľom udržať ich výrobu na nižšej, ale stabilnejšej úrovni.

Táto zmena vo výrobe nových vozidiel spomaľuje prítok vozidiel na trh s ojazdenými vozidlami. Majitelia vozidiel preto odkladajú predaj svojich vozidiel alebo sa ich vôbec nezbavujú. „Záujemcovia o kúpu ojazdeného vozidla si teraz vyberajú z tých najobmedzenejších a zároveň najdrahších ponúk na trhu s ojazdenými vozidlami. Obmedzená dodávka ojazdených vozidiel však neznamená, že by kupujúci mali prestať dodržiavať postupy, ktoré ich chránia pred podvodmi.

Naopak, kupujúci by mali skontrolovať históriu každého ojazdeného vozidla, nakoľko výber je veľmi obmedzený”, – hovorí pán Buzelis. Ako vysvetľuje vedúci oddelenia komunikácie spoločnosti carVertical, predajcovia ojazdených vozidiel si môžu kúpiť akékoľvek vozidlo, ktoré môžu získať, ale s menším ohľadom na jeho stav. Riziko nákupu ojazdeného vozidla v zlom stave môže byť oveľa vyššie, ako bolo povedzme pred rokom alebo dvoma.

Nepredvídateľné ceny ojazdených vozidiel

V roku 2021 už ceny ojazdených vozidiel dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Aj keď sa stabilizovali a ku koncu roka dokonca začali klesať, vojnový stav na Ukrajine vytvoril bezprecedentnú situáciu na trhu s ojazdenými vozidlami vo východnej Európe. Už roky sa kupci ojazdených vozidiel z Ukrajiny hrnú do Poľska, Litvy, na Slovensko a do Maďarska.

Zatiaľ čo novšie vozidlá boli na vnútorných trhoch týchto krajín žiadané vo vyššej miere, Ukrajinci mnohokrát kupovali vozidlá, ktoré boli staršie ako desať rokov, a to najmä pokiaľ ide o vozidlá s úspornými naftovými motormi, ktoré spĺňajú staré emisné normy a znečisťujú tak ovzdušie viac ako moderné dieselové motory. Na druhej strane, znížený tok zákazníkov zmení trh s ojazdenými vozidlami v susedných krajinách Ukrajiny.

Ceny starších vozidiel pravdepodobne klesnú, keďže predajcovia sa snažia zmierniť svoje straty tak, aby sa prispôsobili súčasnej situácii.

Vplyv cien palív

Ceny palív prekonali v mnohých európskych krajinách kritickú hranicu 2 EUR za liter, čo vyvolalo záujem o zmenu každodenných návykov. „Rastúce ceny palív spôsobia, že niektorí vodiči budú menej dochádzať za prácou. Ľudia si
môžu skrátiť ročný počet najazdených kilometrov využívaním verejnej dopravy alebo iného alternatívneho dopravného prostriedku.

Menej najazdených kilometrov by sa premietlo do menšieho počtu nehôd, čo by viedlo k úspore prevádzkových nákladov,“ – hovorí odborník spoločnosti carVertical. Tým by sa znížil počet vozidiel na cestách, ale vyššie ceny palív by tiež zvýšili záujem o palivovo úsporné vozidlá. To znamená, že vozidlá s naftovými motormi môžu vzbudiť záujem vďaka bezkonkurenčnej spotrebe paliva na diaľnici.

Tento trend sa však obmedzí na krajiny, ktoré nezdaňujú vozidlá s vyššími emisiami CO2. Zvýšené ceny palív motivujú ľudí, aby investovali do ojazdených elektrických vozidiel. Napriek rastúcim cenám energie zostávajú prvoplánové celkové náklady na vlastníctvo elektrických vozidiel nižšie a môžu ešte klesnúť v prípade, že sa na ich nabíjanie bude využívať solárna energia.

Odhaduje sa, že nabíjanie solárnou energiou ušetrí 600 – 800 eur ročne, čo však následne majiteľ bude musieť investovať do náhradnej batérie ak vek elektromobilu presiahne 8 rokov respektíve stav batérie sa zmení na toľko, že je výmena bude nutná. V končenom dôsledku sa tak záujem e elektrické autá môže zvýšiť.

Zdroj článku: carVertical.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *