Výskum prezrádza, že prémiové značky vozidiel amortizujú najrýchlejšie

Výskum prezrádza, že prémiové značky vozidiel amortizujú najrýchlejšie

Po tom, ako nové vozidlo opustí predajňu, okamžite stratí významné percento svojej maloobchodnej ceny. Zatiaľ čo hodnota vozidla sa v priebehu času znižuje, niektoré značky amortizujú viac ako ostatné. S cieľom zistiť, ktoré značky vozidiel strácajú najväčšiu časť svojej hodnoty, odborníci v oblasti automobilového priemyslu zo spoločnosti carVertical vypracovali štúdiu a analyzovali viac ako 72 miliónov dátových jednotiek v rokoch 2019 až 2022 v Európe, USA a Austrálii.

Medzi hlavné zistenia patria:

Značka Porsche si svoju hodnotu drží najlepšie

Porsche (-64,4 %), Jeep (-84,4 %) a MINI (-85,5 %) sú 3 značky s najmenšou amortizáciou, ktorá zostáva po odpočítaní najnižšej trhovej hodnoty vozidla od jeho pôvodnej ceny. Napríklad vozidlo značky Porsche v priebehu rokov stratí iba 64,4 % svojej hodnoty, zatiaľ čo Lexus stratí 89,9 % svojej hodnoty. „Značka Porsche síce vyrába športové vozidlá, ale jej modely sú dostatočne praktické na každodennú jazdu. Model 911 je pravdepodobne jedným z najikonickejších vozidiel v histórii automobilového priemyslu a má obrovskú základňu fanúšikov.

Niet divu, že dopyt po ňom prevyšuje ponuku. Vozidlá Porsche sú spoľahlivé, odolné a majú výrazný vzhľad, ktorý priťahuje zákazníkov,“ vysvetľuje Matas Buzelis zo spoločnosti carVertical. Medzi vozidlami s vysokou zostatkovou hodnotou sa objavujú aj tradičnejšie značky ako Hyundai a Toyota. Tieto vozidlá sú cenovo dostupnejšie a zvyčajne ponúkajú nižšie náklady na údržbu, čo zvyšuje ich atraktívnosť medzi kupujúcimi ojazdených vozidiel. Zatiaľ čo niektoré prvotriedne značky ako Jaguar, Land Rover a Lexus majú menšiu tendenciu amortizovať, nie vždy je to tak.

Mnohé prvotriedne značky vozidiel strácajú väčšiu časť svojej hodnoty ako ich lacnejšie náprotivky

Ako ukazuje graf, medzi značky vozidiel, ktoré v priebehu rokov najviac amortizujú, sú Chrysler, Audi a Seat. Napríklad maximálna amortizácia nového vozidla značky Chrysler nakoniec klesne na úroveň -96,8 % (v priemere za 25 rokov), čo z neho robí značku, ktorá stráca najväčšiu časť svojej hodnoty na trhu. Približne polovica značiek, ktoré sa umiestnili na nepriaznivom konci tohto grafu amortizácie vozidiel, patrí medzi prémiové značky. Aj keď spotrebitelia majú radi značky Infiniti, BMW a Volvo, ich hodnota sa časom výrazne znižuje.

Pre porovnanie, vozidlá značky Toyota dosahujú svoju najnižšiu hodnotu po 19 rokoch, zatiaľ čo vozidlá značky BMW po 21 rokoch. Vozidlá značky Toyota však strácajú približne 88,7 % svojej hodnoty, zatiaľ čo BMW – 93,8 %. Aké faktory spôsobujú tieto rozdiely? „BMW a ostatné značky luxusných vozidiel ponúkajú zvyčajne vlastnosti a technologické vylepšenia, ktoré si kupujúci ojazdených vozidiel nevážia. Ak si môžete dovoliť nové vozidlo značky BMW, Mercedes-Benz alebo Land Rover, pravdepodobne budete chcieť všetok luxus a inovácie, ktoré spolu s ním môžete získať.

Osoba, ktorá hľadá ojazdené vozidlo, uprednostňuje priaznivú cenu a nízke náklady na údržbu pred všetkými nepotrebnými funkciami. Preto je ojazdené vozidlo značky Toyota pre mnohých zákazníkov atraktívnejšie ako BMW,“ hovorí M. Buzelis. Majitelia vozidiel značky Audi (-96,2 %), Seat (-95,8 %) a Škoda (-95 %) by pri predaji svojich starých vozidiel tiež nemali mať veľké očakávania.

Ojazdené vozidlá dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rôznych
štádiách

Podľa výskumníkov zo spoločnosti carVertical je priemerný vek najviac amortizovaných vozidiel 20-23 rokov. Rôzne značky vozidiel však dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rôznych štádiách. Vozidlá značky Porsche a MINI majú najnižšiu cenu po 15 rokoch. Po dosiahnutí tohto míľniku začne ich hodnota znovu rásť. Dobre zachované modely môžu byť cennou investíciou. Isuzu, Suzuki, Kia a Dacia sú na opačnej strane spektra – po 30 rokoch ich hodnota klesne na úplné dno. Ak sa model považuje za vzácny, hodnota vozidla môže časom výrazne vzrásť.

V 90. rokoch vyrobila spoločnosť BMW iba 891 kusov modelu M5 E34 Touring. 20 z nich malo špeciálny názov – Elekta – a boli vyrobené pre taliansky trh. Tieto kombi modely poháňané 3,8-litrovým motorom s výkonom 335 koní ponúkali aj špeciálny farebný lak a štýl interiéru. Hľadať dnes ojazdené vozidlo Elekta je ako hľadať ihlu v kope sena. Automobiloví nadšenci, ktorí by ho chceli mať vo svojej garáži, by mali byť pripravení zaplatiť najmenej 100 000 USD. Zatiaľ čo bežné vozidlo po 20-30 rokoch pravdepodobne skončí na skládke, Porsche alebo Jaguar s dokumentovanou servisnou knihou a bezchybnou históriou sa časom môže stať ešte cennejším.

Zdroj článku: carVertical.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.