Tesla Model S MK1 (2012 – súčasnosť) recenzia jazdeného auta

Hádam na tejto planéte neexistuje človek, ktorý by nepoznal spoločnosť Tesla. Tesla nepochybne patrí k jedným z najznámejších, najkontroverznejších a najnekonvenčnejších výrobcov automobilov našej planéty. Jej vznik sa datuje do roku 2003. Inšpiráciou názvu bol slávny inovátor a vynálezca srbského pôvodu Nikola Tesla.

Tesla Model S sa začal predávať v roku 2012. Nebol, však prvým autom automobilky, ako si mnohí myslia. Tým bol Tesla Roadster, ktorý sa vyrábal v rokoch 2008 – 2012 a predalo sa ho viac než 2250 kusov. Jeho základ je tvorený Lotusom Elise.

Späť k Modelu S. Je, presne ako automobilka samotná, jedno z najkontroverznejších a prelomových automobilov sveta, ktorý navždy prepísal dejiny elektromobilov. Jeho výroba prebieha aj v súčasnosti a prešiel niekoľkými modifikáciami. Dizajn karosérie je jednoznačne prelomový a výnimočný. Je však z istej časti tak svojbytný, že nie každému môže byť po chuti. Naživo Vás však očarí a rýchlo si ho obľúbite hlavne pre nezameniteľnosť. Rozmermi karosérie a rázvorom osí náprav sa auto radí do segmentu luxusných limuzín.

Veď na dĺžku toto auto meria takmer 5 metrov (4.979 mm), šírka karosérie je necelé 2 metre (1.964 mm ) a rázvor osí náprav takmer 3 metre (2.960 mm). Dizajn karosérie napovedá o športovom charaktere auta, výška len 1,5 metra (1.445 mm). Výrobcovi však šlo hlavne o maximálne zníženie aerodynamického odporu (Cd = 0,24 / od roku 2016 Cd = 0,23) aby dojazd auta bol čo najlepší. V roku 2012 nikto z výrobcov automobilov v sériovo vyrábanom aute takýto dojazd ponúknuť nevedel.

Drvivá väčšina karosérie vozidla je vyrobená z hliníku, tým sa výrobcovi podarilo znížiť hmotnosť vozidla tak, aby spolu s batériami umiestnenými v podlahe dosahovali rozumnú úroveň. Hmotnosť sa pohybuje v závislosti na batériách a počte elektromotorov od  2.018 kg (verzia 60) až po 2.241 kg (verzia P100D). V roku 2016 dostal Tesla Model S facelift. Dotkol sa hlavne prednej časti, auto dostalo novú tvar imitácie masky chladiča, nový predný nárazník, nové predné svetlomety s full LED technológiou a novou grafikou. Zadný nárazník bol mierne pozmenený, dostal nový spodný deflektor.

Interiér je absolútne futuristický, v roku 2012 pôsobil ako z inej planéty, aj dnes pre ľudí, ktorí v tomto aute nikdy nesedeli, tak pôsobí stále. Chýbajú všetky možné tlačidlá. Všetko sa ovláda cez obrovskú 17“ obrazovku. Štandardnými tlačidlami ovládate už len okná a spätné zrkadlá, ktoré pochádzajú od výrobcu Mercedes – Benz. Voľba smeru jazdy a ovládanie tempomatu sa ovláda páčkami pri volante, tie taktiež pochádzajú z Mercedesu.

Na veľkom displeji ovládate klimatizáciu, kúrenie, chladenie interiéru, vyhrievanie sedadiel, výhrev volantu, výhrev predného a zadného okna, otváranie/zatváranie strešného panoramatického okna, vonkajšie osvetlenie, výšku podvozku v 4 úrovniach (rozmedzie svetlej výšky od 116 mm – 165 mm), tuhosť riadenia, športový režim auta, režim rekuperácie energie, sledujete dojazd auta spolu s využitou energiou, prehliadate internet. Najlepšou vecou však je gigantická mapa navigácie, vďaka ktorej máte dokonalý prehľad o trase.

Tá Vás informuje aj o aktuálnej dopravenej situácií. Ako na dlani máte taktiež informácie o stave nabitia batérií a zostávajúcom čase do plného nabitia. Nastavujú sa v ňom a úplne vypínajú aj funkcie jazdných asistentov ako kontrola mŕtveho uhla, kontrola jazdných pruhov, držanie auta v jazdných pruhoch, sledovanie maximálnych povolených rýchlostí, aktívne brzdenie v prípade kolízií s aktívnym uhýbacím manévrom, ovládanie tempomatu s funkciou autopilotného riadenia vozidla vrátane obiehania vozidiel (zatiaľ použiteľné na diaľniciach, technológie však napredujú, takže uvidíme, čo prinesú), autonómne parkovanie pozdĺžne aj priečne, v prípade Vašej nereakcie bezpečné spomalenie a odstavenie auta na krajnici (auto Vám zavolá aj 112).

Samozrejmosťou je zobrazenie obrazu pri cúvaní (funkcia sa dá aktivovať aj počas jazdy), sledovanie priestoru okolo vozidla 360 stupňov, vrátane nahrávania pre potreby objasnenia poistnej udalosti. Taktiež tu nájdete rádio a kalendár.

Ak ste čakali, že na mieste prístrojového štítu nájdete klasické budíky, ste na omyle. Výrobca sem inštaloval digitálny 12,3“ prístrojový panel. Ten zobrazuje údaje o rýchlosti vozidla, spotrebe energie, dojazd, percento nabitia batérie, údaje z navigácie.

Takže, ako čítate, Tesla Model S sa odlišuje od štandardných áut vo všetkých smeroch. Áno čo sa týka jazdných asistentov, dnešné autá ich majú takisto, avšak tempomat s funkciu autopilota je stále raritný. Skutočná jedinečnosť však ešte len prichádza. Otvoríte prednú kapotu a očakávate motor? Je tam batožinový priestor. Otvoríte zadné veko, a to sa vyklopí aj so zadným sklom (v tejto kategórii vozidiel nevídané). Hľadáte zásuvku na dobíjanie batérií? Je integrovaná do ľavého zadné svetla.

Pred odomknutím auta premýšľate ako sa používajú kľučky dverí? Tie sa vysunú v momente, keď sa s kľúčom alebo mobilom priblížite k autu. (podobne riešené to majú podstatne drahšie autá ako Aston Martin či pre zmenu lacnejší Range Rover Velar ten je však vo výrobe od roku 2018). Otváranie, zatváranie auta, ovládanie kúrenia a klimatizácie na diaľku, informácie o dojazde a úrovni batérií, aktuálna poloha auta, ovládanie auta na diaľku pri parkovaní. To všetko môžete sledovať či ovládať na mobile.

Po usadnutí za volant chcete Teslu naštartovať, ale auto je po odomknutí okamžite pripravené na jazdu, jednoducho chýba tlačidlo štart. Počas jazdy čakáte zvuk motora, ale počujete tichý zvuk elektromotorov niekde v ďalekom pozadí. Očakávate pri zošliapnutí akcelerátora k podlahe neskutočné zrýchlenie, ale vo verzií P100D (FL 2016 model Performance) príde brutálny záťah do sedadla.

Opakujte to niekoľko krát za sebou a budete chcieť navštíviť lekára. Myslíte si, že auto budete nabíjať celý deň, ale dojazd cca 100 km máte nabitý na Tesla Supercharger V2 za cca 12 min. (vďaka Supercharger V3 bude koncom tohto roka stačiť 5 min.). Myslíte si, že v zimnom období pri zapnutom vykurovaní, zapnutom vyhrievaní všetkého možného neprejdete ani 100 km? Dojazd z dlhodobých skúseností je v priemere 350 km. Toto auto je v každom ohľade iné. Áno aj cenovkou. Jazdené kúsky sú však už za dostupnejšie ceny, a tak sa poďme pozrieť na recenziu po rokoch používania „Eska“.

Elektrický motor:

Skôr, než sa dostaneme k pohonnému ústrojenstvu, poďme si ujasniť označovanie Tesiel. Napríklad označenie P100D: prvé písmeno P znamená Performance a označuje zdvojený motor na zadnej náprave, respektíve dva motory. 100 značí označenie kapacity batérií, v tomto prípade sa jedná o 100 kWh batériu. Písmeno D značí pohon All-Wheeldrive, teda 4×4, na každej náprave je jeden motor.

Vyskytuje sa aj model 75. Ten značí, že sa jedná o zadný pohon, teda iba jeden elektromotor na zadnej náprave. 75 znova označuje kapacitu batérie 75 kWh.

Model 75D označuje 4×4 (jeden motor na prednej a druhý na zadnej náprave), a 75 kWh batériu.

Podľa označenia sa teda rozlišujú verzie hnacieho ústrojenstva na 75 – zadný motor, 75D – 4×4 s 2 motormi a P75D 4×4 s 3 motormi (z toho vzadu duálny motor).

Od roku 2016 Tesla zmenila značenie. To sa delí už len na Long Range (zadný náhon), Standard Range (4×4 a 2 elektromotory) a Performance (4×4 a 3 elektromotory). Kapacita batérií je rovnaká, je však v rámci jednotlivých verzií elektronický uzamknutý.

Všetky vyrábané verzie Tesla Model S:

Elektromotory sa z dlhodobého hľadiska javia ako bezproblémové. Jedná sa o asynchrónne trojfázové štvorpólové elektromotory s neodymovými magnetmi a medeným rotorom. V rámci dlhodobého testu, Tesla nasimulovala nájazd 1.800 000 km a po rozobratí elektromotor nejavil žiadne významné známky opotrebenia. V rámci spoľahlivosti sa však u prvých kusov vyskytla aj porucha elektromotora, kedy bola potrebná výmena. Deje sa tak skôr pri nižších nájazdoch a spadá do garančnej opravy, kedy to výrobca vymení zdarma.

Spoločnosť Tesloop, ktorá v LA prepožičiava vozidlá a prevádzkuje taxislužbu s Teslou Model S najazdila 724 000 km a s elektromotorom nemali žiadne problémy. Taktiež majitelia Modelu S, ktorý sa pochválili so servisnými úkonmi, neuvádzajú výmenu elektromotorov. Jeden majiteľ sa pochválil, že bolo potrebné vymeniť predný motor pri 58 000 km. Takže to potvrdzuje teóriu, že buď sa elektromotor pokazí pri nízkom nájazde, kde ho Tesla vymení v rámci záruky (tá je 8-ročná bez obmedzenia najazdených kilometrov), alebo s ním po státisíce kilometrov nie je problém.

V prípade, že by k poruche elektromotora došlo pri verzií 4×4, auto je stále plne pojazdné a dá sa pohodlne odviesť do servisného strediska. Dáta sa dajú brať do úvahy aj z prieskumu spoľahlivosti Modelu X, nakoľko je pohonné ústrojenstvo rovnaké (v prípade Modelu 3 je rovnaký predný elektromotor ako v Modeloch S a X). K potrebnej výmene elektromotora dochádza taktiež pri nízkom nájazde, alebo vôbec. Firma Tesloop však za celých 560 000 km motory na Modely X riešiť nemusela.

Prevodovky:

V Tesle Model S je jednostupňová prevodovka s pevným prevodovým pomerom a otvoreným diferenciálom. Prevodovka podľa výrobcu nepotrebuje žiadnu zvláštnu údržbu a nie je v nej údajne potrebné meniť olejovú náplň. Navyše sa na prevodovku taktiež vzťahuje 8-ročná záruka bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.

Batéria:

Batéria je v elektromobile tým najväčším strašiakom. Každý si povie ,,no dobre, keď je to nové a v záruke tak to funguje, prípadne poruchu vyrieši výrobca ale čo potom? Čo sa stane po rokoch? Kto bude mať na novú baterku pri ojazdenom 5-ročnom aute s nájazdom dajme tomu 200 000 km – 250 000 km?” Batérie môžu predstavovať potenciálne problémy, no z veľkej časti je to o nedodržaní odporúčaní výrobcu.

Batériu nabíjajte po úroveň max 95%. Skúsenosti hovoria, že pri dodržaní správneho nabíjania batéria stratí svoju kapacitu pri nájazde 400 000 km o 10% a pri 500 000 km cca o 13% z celkovej kapacity. Z prieskumu majiteľov Tesla Model S vyplýva, že batéria poklesne pri nájazde 200 000 km v priemere o 7% teda na hodnotu 93 % z celkovej kapacity, čo je taktiež výborné číslo. Najväčší pokles sa deje po nájazd 100 000 km t.j. 6%, potom kapacita klesá čím ďalej pomalšie.

Pri nabíjaní batérie z nízkeho stavu až po 100% vydržala batéria nájazd 210 000 km, kedy stratila 22% zo svojej kapacity, pričom z časti za to mohla údajne aj výrobná chyba. V prípade, že bolo použité len nesprávne nabíjanie a nebola preukázaná výrobná chyba batérie, batéria vydržala nájazd cca 312 000 km a jej pokles bol len 6%, mala však nerovnováhu napätia medzi jednotlivými článkami. Skúsenosti majiteľov, však hovoria väčšinovým hlasom za jej spoľahlivosť a bezproblémové fungovanie.

Ak nastane aj opak, na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov bez obmedzenia počtu najazdených km, takže ju výrobca vymení za svoje náklady. Ak teda chcete zachovať batériu v dobrej kondícií po dlhé roky, nabíjajte ju max po 90% kapacity. Oceníte to aj z pohľadu času nabíjania, nakoľko medzi úrovňou 90 – 100% sa batéria nabíja oveľa pomalšie ako po túto úroveň.

Nabíjanie batérií, je samostatná kapitola. Zhrnieme len, že máte možnosť nabíjať cez originálne Tesla Supercharger nabíjacie stanice. Na Slovensku máme dve, jedna v Petržalke v Bratislave pri Auparku a druhá pri Hotelovom rezorte Kaskády pri Banskej Bystrici. Rýchlosť nabíjania je až 540 km/h (v závislosti na kapacite batérií, teda je rozdiel nabíjať 60 kWh a 100 kWh batériu), t.j. dojazd 540 kilometrov máte za hodinu nabíjania. Táto rýchlosť je dosiahnutá vďaka jednosmernému nabíjaciemu prúdu.

Dobíjanie trvá napríklad z úrovne 10% na 80% 40 minút. Nabíjanie sa účtuje podľa platného cenníka. Zaujímavosťou však je, že Tesly Model S predané do 1/2017 majú doživotné nabíjanie na Supercharger nabíjacích staniciach zdarma. Po tomto dátume výrobca poskytol balík 400 kWh čo je cca 1600 km dojazdu zdarma. Pre Tesly zakúpené 11/ 2018 je už nabíjanie spoplatnené.

Druhou možnosťou je nabíjacia stanica CHAdeMO. Tých je na Slovensku oveľa viac, no rýchlosť nabíjania je v prípade Tesly pomalšia. Nabíjačky dokážu v prípade jednosmerného prúdu dobíjať Tesly až 200 km/h. Ak však nabíjate striedavým prúdom je potrebné ho zmeniť na jednosmerný a to spomaľuje rýchlosť nabíjania. Ako menič slúži na tieto účely palubná nabíjačka auta. V závislosti na type nabíjačky (staršie typy mali 11 kWh a 22 kWh dualcharger, novšie už len 16,5 kWh) sa doba nabíjania líši nasledovne.

Single charger 54 km/h, dualcharger 108 km/h, novšie modely od 72 do 81 km/h. Rýchlosť je závislá aj od kapacity batérie. V rámci verejných nabíjacích staníc, je možné Teslu nabíjať všade, teda aj na ďalších menej známych staniciach. Nabíjanie sa účtuje podľa platného cenníka.

Nabíjanie cez Tesla Wall Connector (HPWC so vstavaným káblom). Sú prístupné na verejných miestach, je však možnosť si zakúpiť tento Wall Box aj domov (odporúča sa). Rýchlosť dobíjania sa pohybuje od 48 do 81 km/h. Dualcharger až 108 km/h. Doba nabíjania je cca 8 hodín. Verejné nabíjanie sa neúčtuje.

Ďalšie možnosti verejného nabíjania: 3-fázové 400V zásuvky s 13A, 16A a 32A poistkou. Podrobnejšie informácie o nabíjaní sa dočítate na webe Tesla magazín.

Nápravy:

Nápravy sú vpredu tvorené dvojitým lichobežníkovým nezávislým uložením a vzadu vyspelým viacprvkovým zavesením Multilink. Zavesenie aj na našich cestách vydrží slušný nájazd. Pri kúpe sa zamerajte na vôle v silentblokoch ramien a čapov ramien. Jemné klepanie značí vybité tyčky stabilizátora. Pruženie vozidla za príplatok zabezpečuje vzduchové pruženie. Od roku 2012 do roku 2017 Tesla používala pruženie od spoločnosti Continental, ktoré trpelo na rôzne poruchy. Tento typ pruženia používal aj Mercedes. Vyskytovala sa netesnosť vankúšov, či nefunkčný kompresor, ktorý sa stará o dostatočný tlak v systéme.

Vďaka spojitosti s Mercedesom však oprava týchto vecí môže byť relatívne únosná. Samozrejme počítame s opravou v neautorizovanom servise. Po roku 2017 Tesla už používa vylepšené pruženie údajne vlastnej výroby, ktoré je bezproblémové. Ďalšie roky a kilometre ukážu, ako je tento systém spoľahlivý, zatiaľ s ním problémy nie sú.

Brzdy:

Napriek tomu, že sa jedná o spotrebný materiál, spomenieme v tomto článku výnimočne aj brzdy. V prípade Tesly Model S sú použité štandardné kotúčové brzdy, ktoré sa však vďaka rekuperácií, používajú o dosť menej ako v prípade vozidiel so spaľovacím motorom. V takom prípade môže dochádzať k degradácií bŕzd vplyvom korózie alebo nesúmerne opotrebovaného kotúča. Z dlhodobých skúseností používania Tesly Model S však vyplýva, že brzdy štandardne vydržia 200 000 km.

Spoľahlivosť všeobecne:

So všeobecného hľadiska patrí Tesla Model S k tým spoľahlivejším autám. Významnou mierou sa na tom podieľa aj celková jednoduchosť pohonu a jeho výdrž aj po stotisíc kilometroch. Elektromotory sa kazia väčšinou pri nízkom nájazde a výmenu uhradí výrobca v rámci záruky. Kapacita batérií degraduje pozvoľna a vo všeobecnosti aj po 300 000 km neklesne jej celková kapacita pod úroveň 90 % a prípadnú poruchu vyrieši výrobca jej výmenou v rámci záruky.

Na čo si však dajte pozor pri ojazdenej Tesle a čo garancia kryje len do nájazdu 80 000 km, alebo do 4 rokov, sú kľučky dverí, ktoré sa zvyknú pokaziť, najmä v skorších modeloch. Pokaziť sa môže aj strešné okno a veľký centrálny displej infotainmentu. Tesloop porovnávala náklady na údržbu Modelu S s Lincolnom Town Car s motorom V8 a Tesla im ušetrila náklady vo výške 70 000 dolárov počas najazdených 480 000 km. Po takomto nájazde nemali ani sedadlá z ekokože výrazné poškodenia.

V prípade bielej kože hovoria skúsenosti, že je viditeľná iba modrá farba od džínsových nohavíc. Tesla S ukázala svoju spoľahlivosť aj v nepriaznivých podmienkach a bez problémov funguje aj v mrazivom počasí, či vďaka vodotesne uzatvorenej konštrukcií podvozku prejde aj zaplavenou oblasťou: Tesla Model S swimming.

Čo sa týka údržby, Tesla prestala odporúčať chodiť na servisné prehliadky každých 20 000 km alebo každý rok. Jedná sa hlavne o preventívne prehliadky a o preventívne ošetrenie napríklad premazanie pántov dverí, strešného okna, čistenie klimatizácie, kontrolu hladiny chladiacej a brzdovej kvapaliny, kontrolu bŕzd a celkovú kontrolu vozidla.

Každých 2 roky je potrebné vymeniť brzdovú kvapalinu a skontrolovať prípadne servisovať klimatizáciu spolu s vysúšačom. Každé 3 roky je potrebné vymeniť HEPA kabínový filter. Každých 80 000 km / 4 roky chladiacu kvapalinu batérie. Každých 16 000 – 20 000 km je odporúčané dať vyvážiť kolesa a spraviť geometriu náprav a každý rok / 20 000 km je dobré dať vyčistiť a premazať brzdové strmene a ich komponenty, týka sa to hlavne chladných regiónov. Aktualizácie softwearu sa aktualizujú automaticky na diaľku.

Plusy:

  • Priestranný a luxusný interiér
  • Intuitívne ovládanie veľkého displeja
  • Neskutočný záťah bez oneskorenia a brutálne zrýchlenie (P100D, Performance) do rýchlosti cca 150 km/h, ktoré prekonáva aj trikrát drahšíe auta – Tesla Model S v AMG GT 4 v BMW M5 v Porsche Panamera Turbo S – DRAG RACE, ROLLING RACE, Tesla Model S P100D vs Mclaren 720S DRAG RACE
  • Veľmi kvalitné spracovanie interiéru (najmä verzie po roku výroby 2016)
  • Seriózny dojazd auta, ktorý pokorí s prehľadom autá s porovnateľným výkonom a zrýchlením
  • Nízke náklady na údržbu, chýba olejová náplň motora a filtre, filter DPF a GPF, celkovo sa jedná o jednoduchšie ústrojenstvo
  • Nižšie náklady na „palivo“
  • Možný vyšší technický nájazd bez vážnych zásahov do ústrojenstva
  • Do budúcna zníženie cien náhradných dielov, vďaka jednoduchosti pohonu je možné zdieľanie s veľkým počtom elektromobilov
  • Relatívne dobré množstvo nabíjacích staníc a bodov, na Slovensku cca 400
  • Stále slušný dojazd aj v zime cca 300 km, čo v mestskej premávke na Slovensku postačuje
  • Jazdený Model S si lepšie drží cenu oproti konkurencií

Mínusy:

  • V prípade prvých ročníkov sa vyskytovali nepravidelné a veľké medzery medzi dielmi karosérie a horšie spracovaný interiér
  • Nízky posed a krátke sedadlá
  • Horšie nastupovanie na predné sedadlá, pre vyššie osoby
  • Riadenie bez spätnej odozvy
  • Stále relatívne dlhší čas nabíjania oproti potrebnému času na dotankovanie konvenčného spaľovacieho auta
  • Na Slovensku malý počet nabíjacích staníc TeslaSupercharger
  • Nie každý má možnosť nabíjať auto doma – chýbajú nabíjacie stanice na sídliskách
  • V zimných podmienkach výrazne klesá dojazd (z 500 km na cca 300 km) pri využití kúrenia a výhrevu – je potrebné predhrievať auto pri nabíjaní a dobre plánovať dlhšie cesty
  • Na Slovensku absencia servisných a predajných stredísk, najbližší servis Viedeň a Praha, najbližšie preberacie miesto Tilburg, Holandsko
  • Cena náhradných dielov

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *