BMW 3 E90 (2005 – 2011) recenzia jazdeného auta

Trojkový bavorák má dlhoročnú tradíciu a na trhu ho BMW ponúka od roku 1975. Dnešná recenzia je o 3 interne označovanej E90 vyrábanej v rokoch 2005 – 2011. Túto generáciu po prvý krát navrhoval Chris Bangle a aj keď sa názory verejnosti na jeho prácu rozdeľujú na dve protichodné cesty, musím uznať, že smer jeho dizajnu bol pre značku BMW dobrý ťah o čom svedčia aj skvele predajné čísla.Vo vnútri má trojka najmenej miesta v porovnaní s jej priamou konkurenciou AUDI A4 a Mercedes C.

V tomto zaostáva aj za neprémiovou konkurenciou ako Ford Mondeo, Citroen C5, Škoda Superb, preto si ju kúpi málo ľudí ako auto pre rodinu. K rodinnému autu jej chýba aj veľmi málo odkladacích priestorov. Trojka si však získa svojich majiteľov svojou spoľahlivosťou, skvelými motormi, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami a dizajnom, ktorý rozhodne nadviazal na tradíciu značky a vyjadruje športové jazdné vlastnosti trojky.

Auto zvláda pod kapotou aj skutočne výkonne motory a stabilitu má aj pri vysokých rýchlostiach. Trojka bola z modelov radu 3, 5 a 7 vždy tá, ktorá najviac reprezentovala radosť z jazdy. Preto od tohto auta nečakajte komfortné jazdné vlastnosti. Túto úlohu skôr plnia modeli 5 a 7. Hlavne keď máte príplatkový M – packetový podvozok a k tomu runflatové pneumatiky.

Práve skvele jazdné vlastnosti sú to čo vás už pri skúšobnej jazde úplne dostane a z auta nebudete chcieť vystúpiť. Na výber máte štyri karosárske verzie sedan E90, kombi touring E91, coupe E92, cabrio E93.

Benzínové motory:

Základ benzínových motorov tvorí 316i 90 kW (122K) radový štvorvalec s označením N45. Spotreba sa u neho pohybuje okolo 6 litrov benzínu na 100 km. Problém je však so spoľahlivosťou. Rozvodová reťaz sa vyťahá a spôsobuje problémy. Sprievodné javy ako nerovnomerný chod motora, hluk od reťaze, prechod motora do núdzového režimu. Problémové sú aj po väčšom kilometrovom nájazde nefungujúce zapaľovacie cievky a chybný snímač polohy vačkového hriadeľa. Ak je vyššia spotreba oleja, na vine môže byť v prvom rade nesprávne fungujúce odvetrávanie kľukovej skrine.

320si 127 kW (173K) radu N45 je ďalší s problémových štvorvalcových motorov. Konštrukčne vychádzal z 316i. Jedná sa o limitovanú edíciu, ktorú BMW ponúkalo na predaj do trojky jeden rok. Dynamikou je na tom veľmi slušne. Spotreba sa pohybuje na úrovni 10 litrov. Problémy, ktoré sú rovnaké ako pri 316i dopĺňajú navyše praskajúce bloky motorov, pretože steny sú tenké.

N45 320si
N45 320si

Spoľahlivejšie sú benziňáky z radu N46 s obsahom 2.0 litra, označením 318i 95 kW (129K)320i 110 kW (150K). Vynikajú skvelou spoľahlivosťou a slušnou spotrebou v priemere 8 litrov na 100 km. Čo sa však týka dynamiky, sú po tejto stránke priemerné. Po najazdení viac kilometrov vypovedajú službu zapaľovacie cievky, je to však bežná porucha zážihových motorov. Problémové boli aj snímače polohy vačky a odvetrávanie kľukovej skrine.

N46
N46

V roku 2007 boli motory prepracované a dostali priame vstrekovanie benzínu HPI a označenie N43. Ich výkon stúpol, 318i mala už 105 kW (143K)320i 125 kW (170K). Motory mali aj lepšiu spotrebu, no spoľahlivosť sa zhoršila. Po rokoch jazdenia sa na výmenu hlásia vstrekovače a kvôli vysokotlakovému priamemu vstrekovaniu sa motory rýchlejšie karbonujú.

N43
N43

Šesťvalce radu N52 sú však na tom dynamikou a aj zvukovým prejavom oveľa lepšie a pritom si zapýtajú v priemere len 9 litrov benzínu na 100 km. Sú v ponuke v dvoch vyhotoveniach a to 325i 160 kW (218K)330i 190 kW (258K). Pri týchto inak veľmi spoľahlivých agregátoch sa vyskytujú pokazené zapaľovacie cievky po väčšom kilometrovom nábehu.

N52B25 325i
N52B25 325i
N52B30 330i
N52B30 330i

Rok 2007 aj pri týchto motoroch priniesol zmeny. Okrem zmeny označenia na N53 u nich tiež pribudlo priame vstrekovanie HPI a 325i už nemala obsah 2.5 litra ale 3.0 a výkon priškrtení na 160 kW (218K). 330i ostala na obsahu 3.0 litra, výkon vzrástol na 200 kW (272K). Lepšia spotreba si aj tu vypýtala daň menšej spoľahlivosti a na výmenu sa pýtajú po veľkom nájazde vstrekovače. Karbonovanie spaľovacieho priestoru pri jazde na spotrebu sa deje vo zvýšenej miere aj tu.

N53
N53

335i 225 kW (306K) N54 sa výkonom vyrovnal športovej verzií M3. Uvedený bol na trh v roku 2006 a dostal ako prvý so šesťvalcov vysokotlakové priame vstrekovanie HPI. Zo začiatku mal dve rovnaké turbodúchadlá, po modernizácii dostal však iba jedno, čo mu na výkone aj tak neubralo. Spotreba sa pohybuje okolo 12 litrov. Z porúch treba spomenúť opotrebovanie vstrekovače a turbodúchadlá s väčšou porciou kilometrov, inak je motor spoľahlivý. Karbonovanie neobišlo ani tento motor.

N54
N54

Kráľom benzínových motorov je osemvalec s objemom 4.0 litra a výkonom 309 kW (420K). Obišla ho modernizácia v podobe vysokotlakového vstrekovania HPI a ostal naďalej bez turbodúchadla. Samotný motor je spoľahlivý, problémy mal iba so zapaľovacími cievkami, čo je klasická porucha zážihových motorov. Dodával sa výlučne do BMW M3 v kombinácii buď s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou alebo M-DCT.

M3
M3 4.0 V8

Dieselové motory:

Tie zastupuje nie v najslabšom prevedení dvojlitrový štvorvalec pod označením M47, vyskytujúci sa v trojke od roku 2005 do roku 2007. Má dve výkonové varianty 318d 90 kW (122K)320d 120 kW (163K). Spotreba oboch verzií sa pohybuje v priemere 6 -7 litrov na 100 km. Sú veľmi spoľahlivé a trpia len na opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník v spojení s manuálnou prevodovkou, vstrekovače, váhu vzduchu a turbodúchadlo, čo sú na naftový motor klasické poruchy.

Potrápiť vie aj DPF filter a tlmič torzných kmitov kľukového hriadeľa, od ktorého je poháňané príslušenstvo motora. V kombinácii s manuálnou prevodovkou treba rátať aj s výmenou dvojhmotového zotrvačníka.

M47
M47

Pod označením N47 BMW uviedlo na trh v roku 2007 novú generáciu dvojlitra. Ten má od toho roku tri verzie a to 316d 85 kW (116K), 318d 105 kW (143K)320d 130 kW (177K) (od roku 2010 až 135 kW (184K). Spotreba sa pohybuje okolo 6 litrov na 100 km. Rozvody sa presťahovali na stranu prevodovky, čo predražuje ich opravu. Agregát potrápi nefunkčný EGR ventil, elektronická regulácia tlaku turbodúchadla a s manuálnou prevodovkou aj dvojhmotový zotrvačník.

Závažným problémom je však praskanie bloku v priestore medzi valcami, čo sa výrobca snažil odstraňovať zvolávacou akciou aj po uplynutí záruky auta. Súčasťou je aj DPF filter, ktorý sa pri mestskom režime jazdy upcháva. Vtedy je potrebné auto sporadicky zobrať na dlhšiu trasu, kde sa filter zregeneruje a vypáli sadze. Jeho životnosť je zvyčajne 200 000 km.

N47
N47

Skvelý motor je trojlitrový šesťvalec s označením M57 vo výkonových verziách 325d 145 kW (197K), 330d 170 kW (231K), 335d s dvoma turbodúchadlami, výkonom 210 kW (286K) a na trojliter skutočne brutálnym záťahom. Spotreba týchto motorov sa pohybuje okolo 7 litrov. Spoľahlivosťou sú na skvelej úrovni, problémy však vedeli narobiť swirl klapky, ktoré výrobca menil za modifikované. Časom sa však aj tie na jazdených trojkách opotrebovali vo vedení a motor ich vtiahol do valcov. Vstrekovače, turbo a DPF tiež vypovedajú službu po najazdení cca 200 000 km – 250 000 km.

M57
M57 325d a 330d
M57 335d
M57 335d

V roku 2008 bola verzia 330d vymenená za motor N57 a má výkon 180 kW (245K) a verzia 325d v roku 2010, ktorá má výkon už 150 kW (204K). Motory dostali konštrukciu rozvodovej reťaze na stranu prevodovky, čo samozrejme predraží ich opravu v prípade poruchy, nakoľko reťaze trpia väčšou hlučnosťou v dôsledku vôle. Stáva sa to však v menej prípadoch ako pri štvorvalci. Inak poruchy ako opotrebované turbo, vstrekovače sa vyskytujú aj u nich.

N57
N57

K motorom spomeniem výrobcom udávané Longlife 30 000 km servisné intervaly výmeny oleja. Sú fajn, ale iba ako marketingové lákadlo. Prax však ukázala, hlavne u dieselových motoroch a benzínových motoroch so vstrekovaním HPI, že im to neprospieva a sú s tým spojené závažné problémy. Je najlepšie meniť olej každých 15 000 km max 20 000 km. Všetky motory sú vybavené rozvodovú reťazou, netreba teda riešiť žiadnu výmenu remeňa.

Prevodovky:

Na výber je z manuálnej šesťstupňovej a automatickej šesťstupňovej prevodovky Steptronic. V tej manuálnej sa zvykne opotrebovať synchrón na prvom prevodovom stupni, čo sa prejaví ťažkým zaraďovaním jednotky.

Automat Steptronic nemeckej výroby spoločnosti ZF, je spoľahlivý ak sa v ňom mení olej každých 60 000 km – 100 000 km. Jediná jeho chyba po väčšom nájazde kilometrov je malý únik oleja cez priechodku kabeláže, ktorá je osadená v obale prevodovky.

Robotizovaná prevodovka M-DCT dodávaná výlučne pre model M3 je relatívne spoľahlivá až pokým s autom niekto nezačne jazdiť extrémne športovo a prevodovku sústavne preťažuje. Vtedy sa už prejavia poruchy radenia a záber spojky sa výrazne zhorší a spolu s ňou si to odnáša aj športový zadný diferenciál M-lock.

Pohon:

Ako pohon je na výber v trojke buď zadný náhon, ktorý nie je samozrejme bezúdržbový. Je potrebné meniť olej každých 60 000 km – 100 000 km v zadnom diferenciály, ktorý je inak skutočne spoľahlivý. Vôle sa po viac kilometroch objavia aj v takzvanej hardy spojke, ktorá spôsobí vôle a pri prudšom pridaní plynu sa ozve buchnutie z priestoru hnacieho hriadeľa. Je potrebné ju vymeniť, je to však investícia cca do 100 eur.

Na výber je s vybranými motormi aj pohon xDrive. Je tiež spoľahlivý. Platí to isté čo pri zadnom náhone, treba meniť olej v zadnom diferenciály a pri búchaní z oblasti kardanu je treba vymeniť hardy spojku. Pribudli ďalšie dve polosi na prednej náprave, takže vypovedať službu už môžu v tomto prípade štyri homokinetické kĺby, s čím treba pri kúpe takéhoto autá rátať. Pohon predných kolies je od prevodovky zabezpečený reťazou a je uložený v medzinápravovej spojke.

xDrive
xDrive

V nej podliehajú opotrebovaniu lamely, hlavne keď sa autom jazdí v teréne alebo sa ťahá ťažký príves. V nej je potrebné meniť olej každých 100 000 km.

xDrive
xDrive rozvodovka

Nápravy:

Nápravy trojky toho znesú veľa, ale pokiaľ je auto vybavené nízkoprofilovými pneumatikami, jeho životnosť sa výrazne zníži. Tyčky stabilizátora sa ako prvé pýtajú na výmenu. Prejavuje sa to jemným klopaním od náprav. Po väčšom kilometrovom nábehu sa dostanú na rad silentbloky ramien a čapy riadenia.

Poruchy všeobecne:

Časté poruchy trojky sú zaseknuté CD meniče, poruchy autorádií, nefunkčný systém elektrického sťahovania okna, nefunkčný snímač obsadenia spolujazdcovho sedadla, nesprávne monitorovanie snímačov tlaku v pneumatikách, sporadicky nefunkčný zámok volantu. Na verziách cabrio sa objavujú aj nesprávne doliehajúce sklá dverí do rámu strechy, čo je spôsobené tým, že ľudia často takýto typ dverí zatvárajú chytaním za sklo. Tým sa zväčší jeho vôla v mechanizme sťahovania okna.

BMW 3 vás bude nielen dobre reprezentovať, ale zároveň bude aj spoľahlivo slúžiť. Najazdíte veľa kilometrov, alebo jednoducho chcete nízku spotrebu? Pokojne siahnite po dieselových štvorvalcoch, ktoré sú pomerne výkonne a skutočne úsporné. Kto chce už zaujímavý výkon cez 200 konských síl, no nechce živiť benzínové motory so spotrebou v priemere o 3 litre vyššou spotrebou, siahnite po radových naftových šesťvalcoch.

Komu je viac bližší benzín aj tu je z čoho vyberať. Hlavne ak sa vyhnete priamovstrekovým motorom HPI a motorom radu N45, nemáte prakticky výberom akéhokoľvek benziňáku čo pokaziť, či už vám stačí nižší výkon, alebo chcete strelu pod kapotou v podobe M3. Pri nej treba voliť radšej manuálnu prevodovku, ktorá nie je tak náchylná na poruchy ako M-DCT.

Plusy:

  • imidž značky BMW
  • kvalitné spracovanie interiéru
  • široká ponuka motorov
  • výkonné, spoľahlivé a úsporné dieselové šesťvalcové motory
  • skvele a výkonné benzínové motory R6
  • systém pohonu všetkých kolies xDrive
  • jazdné vlastnosti = radosť z jazdy hlavne pri zadnom pohone
  • spoľahlivé automatické prevodovky Steptronic

Mínusy:

  • auto sa stáva častým terčom podvodov ako stočené kilometre, odcudzenie, leasingové podvody
  • viac problémovejšie benzínové motory so vstrekovaním HPI
  • pre niekoho neatraktívny vzhľad exteriéru a interiéru
  • nekomfortné jazdné vlastnosti
  • málo miesta v interiéry

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *