Mercedes – Benz C W204 (2007 – 2014) recenzia jazdeného auta

Štvrtá generácia Mercedesu – Benz  C W204 sa po predošlej generácii s piškótovými svetlami vrátila k typickým dizajnovým rysom pre automobilku. Prvá trieda C bola predstavená už v roku 1982. Nemala však označenie C ale 190, interne W201. Dizajn W204 odkazuje na svojích prvých dvoch predchodcov. Návrat k pôvodným tvarom by sa však dal nazvať až ako radikálny.

Oblúky, plynulé prechody a ladné tvary predošlej generácie W203, v tejto generácii nahradili hrany a dynamické prelisy. Predné a zadné svetlá dostali jednoduché tvary. Väčšina majiteľov to uvítala, na koľko predajné čísla hovoria o jasnom úspechu. Ako celok auto pôsobí dobrým dojmom a medzi jazdenými autami skvele reprezentuje kategóriu prémiových aut v strednej triede.

C63 AMG
Mercedes C63 AMG

Pozícia C triedy je typicky pre značku Mercedes ako najkomfortnejšie auto z trojice BMW 3 ( ladené skôr športovo) a AUDI A4 (snaží sa dosiahnúť stred medzi komfortným a športovým naladením).  Komu by však komfortné jazdné vlastnosti nevyhovovali, je tu príplatkový packet AMG, s ktorým sa zlepšia jazdné vlastnosti, no na naších cestách výrazne pocítite aj jeho tvrdosť. Mercedes triedy C sa predávalo v troch karosárskych verziách ako sedan, kombi C – T model a Coupe. Od histórie a dizajnu prejdem na jeho spoľahlivosť respektíve poruchovosť.

Benzínové motory:

Základ tvoria preplňované štvorvalce s objemom 1.8 litra označované C180 Kompressor 115 kW (156K)C200 Kompressor 135 kW (184K). Sú preplňované Rootsovým kompresorom. Spoľahlivosťou sú tieto motory na veľmi dobrej úrovni, spotreba je však vyššia a pohybuje sa v priemere okolo 9 – 10 litrov na 100 km.

C180 kompressor
C180 Kompressor a C200 Kompressor

Motor prešiel v roku 2009 modernizáciou. Od vtedy je už v troch výkonových variantách a označovaný C180 CGI 115 kW (156K), C200 CGI 135 kW (184K)C250 CGI 150 kW (204K). Kompresor bol nahradený turbodúchadlom a majú už priame vstrekovanie benzínu CGI. C180 CGI prešla ešte jednou zmenou. Jej objem sa znížil z 1.8 litra na 1.6 pri zachovanom výkone ako má C180. Tieto agregáty sú taktiež spoľahlivé a spotreba dokonca klesla na priemer 7 – 9 litrov.

C180 CGI 1.6
C180 CGI 1.6
C250 CGI
C200 CGI a C250 CGI

Šesťvalce zastupujú C230 2.5 V6 s výkonom 150 kW (204K), C280 3.0 V6 170 kW (231K)C350 3.5 V6 200 kW (272K). V roku 2008 dostal priame vstrekovanie aj motor C350, pribudlo k nemu aj označenie CGI a výkon narástol na 215 kW (292K). Rok 2009 priniesol pre 350-tku ďalší nárast výkonu na 225 kW (306K) a označenie bez písmen CGI. Motory majú priemernú spotrebu 10 litrov a sú v celku spoľahlivé. Po väčšom nájazde kilometrov sa však prejaví vyťahanie rozvodovej reťaze čo spôsobí pri zanedbaní sprievodných zvukov preskočenie rozvodov a drahú opravu motora.

C350 CGI
C350 CGI

To najvýkonnejšie čo v triede C nájdete je vidlicový osemvalec C63 AMG s objemom 6.2 litra 336 kW (457K). Samotný motor je tak konštrukčne mohutný a výkonný, že sa s autom len pohráva. Pri pravidelnom servise a rozumnom ,,ničení“ auta pri športovom štýle jazdy motor toho vydrží skutočne veľa. Poruchové sú po väčšom kilometrovom nájazde zapaľovacie cievky.

C63 AMG 2
Mercedes C63 AMG 6.2 V8

Dieselové motory:

Základ tvoria ako obyčajne štvorvalce s objemom 2.2 litra OM646. Označenia niesli C200 CDI 100 kW (136K)C220 CDI 125 kW (170K). Kombinovanú spotrebu majú 7 – 7,5 litra nafty, sú pomerne hlučnejšie a je u nich značná turbodiera. Spoľahlivosť je na dobrej úrovni.

Typické problémy dieselov ich však neobišli a po cca 300 000 km sa na výmenu budú hlásiť vstrekovače ( nerovnomerný ťah, horšie štarty, slabší ťah motora, hlasnejší zvukový prejav), turbodúchadlo, dvojhmotový zotrvačník (len v kombinácii s manuálnou prevodovkou) a čerpadlo nafty, ktoré prestane tesniť a tečie z neho nafta. Keď začne mať motor slabší ťah a trhaný chod, na vine je merač množstva nasatého vzduchu.

Vodná pumpa dokázala tiež potrápiť, keď z nej začala unikať chladiaca kvapalina. Rozsvietenú kontrolku motora hlavne pri jazde prevažne mestom spôsobí DPF filter.

C200 CDI
C200 CDI

Od roku výroby 2009 má Céčko pod kapotou úplne nový prepracovaný turbodiesel s objemom 2.2 litra OM651. Je oproti OM646 tichší, dynamickejší a úspornejší. Spotreba sa pohybuje v priemere okolo 6 – 6,5 litra. Nájsť ho môžete pod označeniami C180 CDI 88 kW (120K), C200 CDI 100 kW (136K)C220 CDI 125 kW (170K). Pod kapotu v roku 2009 pribudla aj dvadvojka C250 CDI Biturbo s dvoma turbodúchadlami a výkonom 150 kW (204K).

Tá spotrebuje v priemere 7 litrov nafty na 100 km. Sú veľmi spoľahlivé no klasické poruchy  dieselov po cca 300 000 km sú aj tu. Na výmenu sa tak budú hlásiť vstrekovače (nerovnomerný ťah, horšie štarty, slabší ťah motora, hlasnejší zvukový prejav), turbodúchadlo, dvojhmotový zotrvačník (len v kombinácii s manuálnou prevodovkou).

Pri prevažne mestskom režime jazdy sa bude k slovu hlásiť aj DPF filter, ktorý sa upchá. Zväčša pomôže jeho nútená regenerácia, pri najhoršom je však nutná výmena.

C220 CDI
C220 CDI
C250 CDI
C250 CDI

So začiatku výroby sa pod kapotu dával šesťvalec 3.0 litra s označením C320 CDI 165 kW (224K). V roku 2010 pribudli C300 CDI 170 kW (231K)C350 CDI 195 kW (265K). Sú to skvele motory s dobrou kultúrou chodu, dynamikou a pri normálnej jazde majú aj dobrú spotrebu od 8 do 9 litrov. Motory sú skutočne spoľahlivé. Vstrekovače a turbodúchadlo sú jediné veci, ktoré sa po väčšom nájazde budú hlásiť na výmenu no aj to po veľkom kilometrovom nábehu. Samozrejme ak sa motorom dáva patričná údržba a jazdí sa s nimi rozumne.

C320 CDI
C320 CDI
C350 CDI
C350 CDI

Prevodovky:

Prevodovku máte na výber 6 stupňový manuál, ktorý je spoľahlivý.

5G-Tronic je síce zastaralá prevodovka no pri pravidelnom menení olejovej náplne s filtrom sa vám odvďačí dlhou životnosťou bez porúch.

7G-Tronic, ktorá je už viac poruchová. Problémy mala s plynulím radením s 1. a 2. rýchlostného stupňa a so zaradovaním spiatočky. Najviac sa tieto poruchy objavujú pri silnejších motoroch s vyšším krútiacím momentom a sú spôsobené hlavne menšou výdržou konštrukčných súčastí prevodovky.

7G-Tronic Plus, prevodovka, ktorú je možné nájsť v modeloch po facelifte teda 2011 vyššie. Platí to isté čo pri 5G-Tronicu, je spoľahlivá ak sa jej dopraje pravidelná výmena olejovej náplne a filtra.

Pohon:

Na výber je buď zadný náhon. Je treba hlavne pri kúpe dať pozor na zadný diferenciál, v ktorom ak pri otáčaní auta niečo búcha, tak s ním nie je niečo v poriadku. Môže to byť spôsobené hlavne častou športovou jazdou a častým ťahaním prívesov. Každých 60 000 km je potrebné meniť v ňom olejovú náplň, inak je diferenciál dosť spoľahlivý. Búchanie od stredového tunela zasa indikuje opotrebenie v hnacom hriadeli vedúceho od prevodovky k diferenciálu.

Ďalšia možnosť je ešte 4Matic, pohon všetkých kolies. Údržba zahŕňa výmenu oleja v zadnom diferenciály každých 60 000 km a pri búchaní z oblasti kardanu je treba vymeniť hardy spojku. Vypovedať službu budú po väčšom nájazde homokinetické kĺby v porovnaní so zadokolkou aj na prednej náprave, s čím treba pri kúpe takéhoto autá rátať.

4Matic
4Matic

Pohon predných kolies je od prevodovky zabezpečený súkolesím, ktoré je uložené v medzinápravovej spojke uloženej na konci prevodovky. Opotrebovaniu podliehajú lamely v tejto spojke, hlavne keď sa autom jazdí v teréne alebo sa ťahá ťažký príves.

Nápravy:

Nápravy C triedy sú aj na naše cesty relatívne odolné. Najčastejšie sa na výmenu budú pýtať tyčky stabilizátora prednej a zadnej nápravy, čo sa prejaví jemným klopavým zvukom hlavne pri prejazde priečnych nerovností. Treba počítať, že silentbloky ramien bude treba meniť menej často, rádovo je to od 150 000 – 250 000 km, podľa režimu jazdy. Menej kvalitné cesty podvozok budú samozrejme viac ničiť. Pri verzii C63 AMG treba rátať s častejšou výmenou, kvôli preťaženej prednej náprave vidlicovým osemvalcom.

Poruchy všeobecne:

Céčko ma dobrú antikoróznu ochranu v kombinácii s metalickými lakmi. Pokiaľ sa jedná o pastelové laky, korózia po mechanickom poškodení od kamienkov sa objavuje najmä na prednej kapote, okraje blatníkov, strecha pri čelnom skle, lemoch zadných blatníkov. Miesto nad chromovou lištou ŠPZ však odoláva horšie u oboch prípadov lakovaní a trocha hrdze sa tam na pred faceliftových modeloch môže objaviť.

Pánty veka kufra po čase začnú škrípať, pomôže však ich premazanie. Tesnenie bočných okien niekedy nedolieha, sprievodný jav ako zvýšená hlučnosť doplňuje aj nemožnosť zatvoriť okno vo funkcií automatického doťahovania, pretože takéto okno má už poistku proti privretiu. Pozor na čalúnenie v kombinácii kože s látkou. Spoje sú od výroby slabšie a podliehajú rýchlemu opotrebeniu.

Systém Command tiež neoplýva spoľahlivosťou a je mu treba pri kúpe venovať zvýšenú pozornosť. Poruchy sú rôzneho typu, no veľa krát pomohla len výmena za nový kus. Otočný ovládač systému Command tiež robí problémy a po čase sa s ním problematicky a neplynulo pohybuje v menu. Pomôže len výmena za nový. Problémová bola aj elektromechanická ručná brzda respektíve jej zahrdzavené a pridreté laná, alebo pokazený elektromotor.

Céčko je náchylné aj na prasknutie vinutej pružiny hlavne predných kolies v dôsledku korózie.

Mercedes C triedy môže byť teda dobrá voľba jazdenky, pokiaľ mu odpustite asi najvyššiu cenu z trojice prémiových značiek. Za cenu Céčka si kľudne kúpite v závislosti do motorizácie a výbavy v priemere o dva až tri roky novšie BMW 3 či AUDI A4. Pokiaľ autu bola dopriatá pravidelná údržba, jazdilo sa s ním s rozumom, vám ako ojazdené auto môže slúžiť ešte roky spoľahlivo. Vo výbere motorov nemáte vyložene čo pokaziť.

Pri dobrej starostlivosti to platí hlavne pri naftových motoroch. V prípade benzínových šesťvalcov si dajte pozor na abnormálne zvuky z priestoru rozvodovej reťaze, inak sú taktiež dobrá voľba tak ako štvorvalce. Kto chce poriadnu dávku výkonu, nech pokojne siahne po V8 63 AMG. Zmieriť sa však musí s drahšou údržbou v podobe drahých a špecifický náhradných dielov.

Kto ale na také auto už má, tak s tým väčšinou aj počíta. V prípade prevodoviek volte buď starší 5G-Tronic alebo už novší 7G-Tronic Plus dodávaný do Céčiek po facelifte teda po roku 2010. Tento automat okrem nízkej poruchovosti zaručuje aj vyššiu úspornosť motorov. 7G-Tronicu pred rokom 2010 sa radšej vyhnite. Auto si pred jeho kúpou poriadne skontrolujte, hlavne miesta hrdze, ktoré nemusia znamenať hneď opravované časti karosérie, ale zlú antikoróznu ochranu od výroby.

Skontrolujte a poskúšajte aj všetku elektriku, elektroniku a systém Command. Každá porucha môže znamenať ďalšie nemalé investície do opráv. Pri kúpe sa vyhnite aj menej odolným polokoženým poťahom a volte radšej buď látku alebo celokožený poťah.

Plusy:

  • Odhlučnenie podvozku
  • Dizajn
  • Široká ponuka motorov
  • Jazdné vlastnosti
  • Drží si cenu
  • Skvele a úsporné dieselové motory kategórie OM651
  • Veľmi dobrá jazdná dynamika a stabilita v zákrutách

Mínusy:

  • Vysoká spotreba motorov 1.8 a V6
  • Slabá základná výbava
  • Drahé náhradné diely
  • Málo miesta vzadu
  • Na slovenské cesty je packetový AMG podvozok tvrdý
  • Malý uhol otvorenia zadných dverí

Komentáre

    • Odborná Asistencia Pri Automobiloch Odpovedať

      Dobrý deň Viktor. Chyba v článku bola opravená. Ďakujeme pekne za Vašu reakciu.

  1. Emil Odpovedať

    No vyhýbať sa motoru 646 to máte z internetu? Je to jeden najspoľahlivejších motorov! Na rozdiel od 651 potvrdia Vám to v hociktorom MB servise a o svetových fórach ani nehovorím zas článok s výpovednou hodnotou 0 čo sa týka výberu motora.Ostatne je ok.Mám skúsenosti s oboma motormi lebo ich máme v rodine a spotreba minimálne v prospech 651 opakujem minimálne a v kultúre chodu nevidím rozdiel možno prístroj na meranie decibelov ten rozdiel rozpozná ale ľudské ucho ??

    • Odborná Asistencia Pri Automobiloch Odpovedať

      Pozdravujeme Emil. Ďakujeme za komentár a názor. Článok už je staršieho dáta. Z odstupom času a s ďalšími skúsenosťami Vám dáme za pravdu. Výrok vyhnite sa motoru OM 646 je prehnaný. Článok sme upravili. Čo sa týka spotreby a hlučnosti je to dosť závislé na starostlivosti, stavu vlnovca či výfukového systému celkovo, ale aj celkového stavu motora. Možno náhodne sa nám v minulosti osobne potvrdila teória akú sme uviedli v článku. Ak takú skúsenosť nemáte, znova to len potvrdzuje ďalšiu teóriu, že ak je auto poctivo servisované a dostáva to čo potrebuje, bude mať skvelú spotrebu a aj tichý chod. Koniec koncov sa to potvrdzuje aj u veľa motorov PD VW koncern, ktoré napriek tvrdeniam dokážu byť rovnako tiché ako CR motory (prípadne rozdiel je sluchom minimálne postrehnuteľný) a aj úsporné.

  2. Ľubomír Jerga Odpovedať

    Dobrý deň , mám C 220cdi 120kw rok výroby 2007 (bez DPF) , OM 646 , spotreba 7-7,5l/100km ??? , na 600km trase do Varšavy , 90% diaľnica výsledok 5,1.

    • Odborné Autoporadenstvo Odpovedať

      Dobrý deň. Ďakujeme pekne za postreh a komentár. Opravili sme chybu v texte. Pridali sme chýbajúce slovo “Kombinovaná”. Kombinovaná spotreba čiže všetky režimy jazdy, mesto, okresky, dialnic je 7-7,5 litra. Čiže dialnice určite môžete jazdiť za 5 litrov, v meste to však môže byť aj viac ako udávaných 7 litrov. Rozptyl spotreby je väčší a neudávame ho, keďže spotreba záleží na viacerých faktoroch ako technická kondícia motora, pravidelná údržba, technika jazdy a profil ciest kde sa auto pohybuje. Iná spotreba bude na prevažných rovinách a iná na v meste s cestami, ktoré majú časté stúpanie a klesanie. Veríme, že s týmto motorom sa dá pokojným tempom pri 90 km/h dosiahnúť spotreba aj 4-4.5 litra

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *