Peugeot 206 (1998 – 2011) recenzia jazdeného auta

Peugeot 206 bol na trh uvedený v roku 1998, kedy nahradil už značne zastaralý Peugeot 205. Taký obrovský rozdiel v dizajne medzi jednotlivými generáciami zažil máloktorý model auta na trhu.Bola to však trefa do čierneho. Práve dizajn 206-tky bolo to čo z nej spravilo predajný trhák. Je to asi najobľúbenejšie auto medzi ženami, no kupovali ju aj muži. Dizajn auta bol taký nápaditý a jedinečný, že sa 206 stala aj dosť často kupovanou jazdenkou.

Celkovo sa však 206 vyrábala 13 rokov. Posledné roky s mierným faceliftom pod označením 206+ kedy sa 206 dostala prednú časť veľmi podobnú už predávanej 207.

Peugeot 206 je malé auto a preto nevyniká vnútorným priestorom hlavne pre spolujazdcov vzadu a ani kufrom s objemom len 245 litrov. Ženy mu to však prepáčia a vlastne jeho kompaktné vonkajšie rozmery sú hlavný dôvod prečo si toto milé auto radi kupujú. Vpredu je miesta dostatok a ženám nevadia ani krátke sedáky predných sedadiel.

Spracovanie interiéru je na dobrej úrovni a v interiéry nič nevŕzga. Jazdné vlastnosti má 206 na dobrej úrovni a podvozok je naladený komfortne. 206 sa vyrábala celkovo v 5. karosárskych verziách: 3 dverový hatchback, 5 dverový hatchback, SW kombi, CC coupe cabrio a sedan, ktorý sa u nás nepredával.

Dieselové motory:

Zastúpenie dieselových motorov, ktoré v tomto prípade nie sú tými najobľúbenejšími reprezentuje 2.0 HDi 8v 66 kW (90K). Motor poskytoval autu svižné jazdné vlastnosti a spotreba v meste 6 litrov neurazí. Je priemerne spoľahlivý. Poruchy sa objavujú hlavne na opotrebovaných vstrekovačov, turbodúchadle a tlmiči torzných kmitov, ktorý poháňal príslušenstvo motora.

Jeho výmena je nutná okamžite po započutí dosť hlasného zvukového prejavu, inak hrozí jeho odtrhnutie a poškodenie kladiek remeňa, dokonca aj bloku motora. Regulátor tlaku paliva označovaný ako DRV ventil tiež neoplýva dlhou životnosťou a svoju nefunkčnosť vám dá najavo hlavne v zime kedy auto začne najprv obtiažne štartovať a počas jazdy bude cukať a neskôr sa môže stať že motor vôbec nenaštartuje.

Vysokotlakové palivové čerpadlo Bosch systému common – rail tiež dokáže potrápiť. Má na sebe tri hlavy, pod, ktorými sú drobné tesnenia, ktoré časom prestanú tieto hlavy tesniť a z čerpadla začne kvapkať alebo dokonca prúdom tiecť nafta. Na vine sú použité lacné tesnenia, ktoré pre Bosch dodáva talianská firma. Niektoré čerpadlá sú v Taliansku aj vyrábané. Nutná je len výmena celého čerpadla za nové, prípadne dať čerpadlo repasovať do firiem, ktoré sa tým zaoberajú.

2.0 HDi
2.0 HDi 8v 66kW (90K)

Ďalším motorom je 1.9D 51 kW (69K). Ide o klasický diesel s nepriamým vstrekovaním, bez turbodúchadla, ktorý je veľmi spoľahlivý. Ak ak sa však niečo pokazí, jeho oprava býva lacná. Horšie štarty alebo nemožnosť naštartovať v zime znamená dosluhujúce žeraviace sviečky (žhaviče) čo je oprava do 15 eur. Ak problém pretrváva, na vine je pokazené vstrekovacie čerpadlo Lucas, poruchu ale sprevádza aj zvýšená dymivosť, hlučný chod a slabý ťah. 206-ke však postačuje a spotrebou 5,5 litra je celkom dobrou voľbou.

1.9D 51kW (69K)
1.9D 51kW (69K)

Skvelý je aj 1.4 HDi 8v 50 kW (68K). Je tichý spoľahlivý a má spotrebu 4,5 litra/100 km. Občasnou závadou môže byť zlý ventil regulácie tlaku paliva vysokotlakového čerpadla common – rail. Inak agregát trpí už len klasickými poruchami motorov so vstrekovaním common – rail pri väčšom nájazde kilometrov a to opotrebovanými solenoidovými vstrekovačmi, ktoré dodávala spoločnosť Siemens a poruchou  turbodúchadla.

1.4-hdi-02
1.4 HDi 8v 50kW (68K)

V ponuke pre západný trh bola aj silnejšia 1.4 HDi 66 kW (90K). Vďaka dovozu aut sa tento model nájde medzi jazdenkami aj u nás. Ide však o menej spoľahlivý motor nakoľko má viac náchylné piezovstrekovače Delphi. Vysokotlakové čerpadlo sa potýka taktiež s rovnakými problémami ako pri 2.0 HDi a turbodúchadlo je v tomto prípade s naklápaním lopatiek, ktoré zvykne prituhnúť. Nutná je tak výmena celého turba.

Najmenej spoľahlivým agregátom je 1.6 HDi 16v 80 kW (109K), ktorý bol uvedený na trh do 206 v roku 2004. Je známy aj z veľa modelov značiek Citroen, Peugeot, Ford a Mazda. Je úsporný, vystačí si z 5,5 litra nafty na 100 km. Dosť časté sú poruchy vstrekovačov a úniky oleja. Asi najhlavnejšou poruchou je opotrebovanie turba už po 120 000 km, len preto, že niekto nevymení zopár krát olej po 20 000 km, ale tento interval si trocha predĺži.

Dôvod je jasný, výpustná skrutka, nie je tak celkom na dne vane a tak na jej spodku ostávajú usadeniny. Dochádza k rýchlejšiemu znečisteniu olejovej náplne ako pri konkurencii a taktiež k rýchlejšiemu prehrievaniu oleja, vtedy sa olej skôr spečie a narobí veľa problémov nielen v turbodúchadle. Preto je najlepšie meniť olej už po 15 000 km. Sám som bol svedkom viacerých takýchto prípadov keď že som pracoval Citroene ako prijímací technik.

Pravdepodobné usadeniny sa museli dostať aj do ojničného ložiska ojnice jedného z piestov, ktorá sa zadrela, rozpadla a vyletela za jazdy na diaľnici pri 120 km/h priamo cez blok motora. V motore ju už mechanik totiž to nenašiel. Vedeli sme pri tom, že zákazník si pri tomto aute pravidelne predlžoval interval výmeny oleja. Porucha sa mu stala pri 125 000 km.

Okrem iného má problém jednašestka aj s olejovým čerpadlom a vyťahanou reťazou vačkových hriadeľov, čo je tiež dôsledok zanedbanej výmeny oleja. Potrápiť pri turbe dokáže aj jeho podtlaková regulácia. Zanesený EGR ventil tiež nieje výnimkou.

1.6 HDi 16v 80kW(109K)
1.6 HDi 16v 80kW (109K)

Benzínové motory:

Viac obľúbené a predávanejšie sú benzínové agregáty. Najslabší z nich je štvorvalec 1.1i 8v s výkonom 44 kW (60K). Je v celku spoľahlivý a porucha sa prejavuje len na zapaľovacích cievkach sviečok a po najazdení väčšieho počtu km sa prejaví únik oleja. Má však slušnú spotrebu 6 litrov/100 km.

1.1_TU1JP(HFZ)_10
1.1i 8v 44kW (60K)

V zastúpení slabšej verzie 1.4i 8v je v ponuke 44 kW (60K). Inak spoľahlivý motor vie tiež potrápiť chybnou cievkou zapaľovania a únikom oleja z motora. Spotreba sa pohybuje od 6 do 7 litrov/100 km.

1.4-03
1.4i 8v 44kW (60K)

Silnejšia 1.4i 8v 55 kW (75K) je taktiež spoľahlivá, no od výroby trpí fenoménom v podobe klepania kľukového hriadeľa hlavne pri zahriatí motora na prevádzkovú teplotu a pri rozbiehaní. Jedná sa o zväčšenú vôľu v kľukových ložiskách, ktoré sa riešilo utiahnutím ložísk vyšším momentom alebo ich výmenou. No ani to nie vždy pomohlo a tak tento problém ostal u mnohých motorov nedoriešený s tým, že to neovplyvní ich funkčnosť. Zapaľovacia cievka sa aj v tomto prípade sporadicky pokazí, jej výmena za nový kus za 40€ problém vyrieši. Inak je táto 1.4i spoľahlivá a spotrebuje 7l/100 km.

V roku 2004 prišiel na trh silenejší motor 1.4i so 16 ventilovou technikou patrí taktiež medzi podarené agregáty, problémy s netesnosťou motora ho však neobchádzajú. Disponuje výkonom 65 kW (88K). Spotrebuje len 6l/100 km. Nevýhoda je, že 1.4 16v sa až tak medzi jazdenkami nevyskytuje.

1.4i 16v65 kW (88K)
1.4i 16v65 kW (88K)

Menej často sa dá nájsť aj spoľahlivá 1.6i 8v s výkonom 65 kW (89K). S prvou modernizáciou v roku 2002 prišiel na trh 1.6 16v 80 kW (109K) so 16 ventilovou hlavou. Trpí poruchou, ktorá sa stane hlavne pri studenom motore v zimnom období, kedy sa motor vytočí do vyšších otáčok, vtedy sa zasekne jeden z ventilov a následne ide na tri valce. Je nutná výmena celej hlavy alebo úprava vodítka ventilu. Spotrebu má táto jednašestka 7l/100 km. Je inak spoľahlivý, medzi jazdenkami je ho však tiež ťažko nájsť.

1.6i 8v 65kW(89K) a 1.6 16v 80kW(109K)
1.6i 8v 65kW(89K) a 1.6 16v 80kW(109K)

Vrcholnú motorizáciu zastupuje motor 2.0 16v s výkonmi 99 kW (135K) a 130 kW (177K). Trpia zvýšenou spotrebou oleja vplyvom opotrebenia vodítok ventilov alebo piestných krúžkov. Spotrebujú 9l/100 km. Silnejšia 2.0 16v 130 kW (177K) sa montovala výlučne do verzie 206RC od roku 2003.

2.0 16v 99kW(135K)
2.0 16v 99kW (135K)

Benzínové motory sú spoľahlivejšie ako tie dieselové, trápia ich však poruchové spínače ventilátorov, kedy sa začnú prehrievať a hrozí ich zadretie. Na výmenu sa po najazdení viac km pýtajú aj káble zapaľovacích sviečok.

Pri zanedbaní výmeny vodnej pumpy s rozvodmi začne cez pumpu tiecť chladiaca kvapalina. Pokles výkonu, alebo chod na tri valce, spôsobí, už spomínaná porucha zapaľovacích cievok značky Sagem. Cievky Electrifil v novších modeloch sú už spoľahlivé.

Peugeot 206 RC 2.0 16v
Peugeot 206 RC 2.0 16v 130kW (177K)
RC 2.0 16v
RC 2.0 16v 130kW (177K)
Peugeot 206 RC 2.0 16v 130kW (177K)
Peugeot 206 RC 2.0 16v 130kW (177K)

Prevodovky:

Výrobca do 206 montoval manuálne 5 stupňové prevodovky, ktoré sa vyznačujú solídnou spoľahlivosťou. Zvyknúť si treba na nepresné radenie, ktoré u jazdených aut nie je spôsobené opotrebovaním. Je to konštrukčná nedokonalosť od výroby. Pozor si treba dať aj na únik oleja na guferách diferenciálu.

Nápravy:

Predná náprava často na naších cestách trpí na vôle v silentblokoch a tak okrem tyčiek stabilizátorov treba vymeniť aj predné ramená, respektíve ich silenbloky. Len ramená sa dajú vymeniť na verziách 206 s motormi 2.0 HDi a 2.0i 16v, kde sú použité iné typy spodných ramien, pri ktorých silentbloky samostatne nevymeníte. Tlmiče tiež vpredu neoplývajú dlhou životnosťou a často z nich vytečie aj olej. Zadná náprava je jednoduchá, jedná sa o torzný nosník, ktorý je bezúdržbový, meniť budete len zadné tlmiče, ktoré vydržia niečo viac km ako tie predné.

Zadný tlmič výfuku hlavne u benzínových motoroch 1.1i a 1.6i trpí na koróziu držiaku. Pomôže výmena celého tlmiča výfuku nakoľko držiak je k nemu zváraný. Pozor si treba dať na funkčnosť modelu 206 CC kde prestane fungovať systém zloženia strechy. Na vine môže byť prepálená poistka, alebo nefunkčný celý systém, ktorý sa pridrháva (stáva sa to po neodborne vykonaných opravách po búračke).

Spoľahlivosť všeobecne:

K poruchám by som priradil aj časté vypaľovanie žiaroviek v stretávacích svetlách hlavne novších ročníkov od 2002 vyššie. S týmto problém sa potýka viac aut rôzných automobiliek. Dôvodom sú nové typy alternátorov. Cieľom výrobcov prejsť z nepretržitého dobíjania na prerušované mala byť úspora paliva. To sa im podarilo. Vedľajším efektom je, že takéto alternátory posielajú na žiarovky väčšie napäťové špičky častejšie ako len po naštartovaní, čo ich následne skôr vypáli.

U novších ročníkov 2006 t.j. od roku výroby 2002 vyššie výrobca použil nové páčky, ktoré mali byť odolnejšie ako tie predošlé. Realita je však taká, že sú oveľa poruchovejšie a tak je bežné, že páčky je potrebné vymieňať každých 60 000 km. Porucha sa prejaví hlavne na páčke smerovky, kde pri kliknutí smerovky do ľavá a následnom vyrovnaní volantu sa páčka namiesto ustálenia v nulovej pozícii prepne do pozície blikania vpravo. V premávke je to dosť nepríjemné, takže oprava je nutná.

Oprava sa navyše predražila aj preto, že výrobca prešiel z konštrukcie samostatne vymeniteľných páčiek na združený modul COM, kde sú páčky montované a vymeniteľné v jednom kuse. Modul COM stojí cca 200 EUR. Nepomôže vám ani veľa krát lacnejšie nájdenie použitého kusu. Pretože ten ak funguje, tak ho táto porucha raz dostihne.

Poruchou vás toto auto môže prekvapiť aj tak, že sa vám dvere neodomknú centrálnym zamykaním. Dôvod je jasný. Výrobca použil lacné motorčeky na odomykanie, v ktorých použil kovový šnekový pohon s plastovým prevodovým kolieskom. Šnek koliesko prederie a mechanizmus prestane otvárať dvere.

Od prvých ročníkov do roku 2000 sa vyskytujú aj poruchy imobilizérov. Najlacnejšia varianta je ich odpojenie, nakoľko je treba na ich funkčnosť vymeniť celú riadiacu jednotku imobilizéru poprípade RF prijímač imobilizéru.

Často sa na 206 rozsvecuje kontrolka airbagu z dôvodu zalamovania káblov pri konektoroch pod sedadlami. Pomôže spájkovanie káblov napevno. Pozor aj na koróziu na veku kufra, kde sa pod oknom hromadí voda, čo spôsobí prehrdzavenie tohto miesta. Inak je 206 voči korózií veľmi odolná.

206 patrí k relatívne spoľahlivým autám aj keď sa niečo pokazí, dá sa to relatívne lacno opraviť. Auto vám bude spoľahlivo slúžiť ak si vyberiete motorizácie v zastúpení dieselov 1.9D 51kW (69K), 1.4 HDi 8v 50kW (68K) a v zastúpení benzínov 1.1i 8v 44kW (60K), 1.4i 8v 44kW (60K).

Kúpou 1.4i 16v 65kW (88K) a 1.6i 8v 66kW (90K) taktiež nič nepokazíte, skôr ich však nájdete v zahraničí ako u nás. Auto aj po toľkých rokoch stále dobre vyzerá a pokiaľ s ním nevyrazíte na diaľnicu, ale budete s ním jazdiť len v meste prípadne maximálne mimo mesta budete s ním nadmieru spokojný. Na diaľnici to už auto nezvláda, je v ňom väčší hluk a so slabšími motormi ním predbiehanie trvá dlho a stáva sa menej bezpečným.

Plusy:

  • komfortný podvozok
  • dobré jazdné vlastnosti
  • široká ponuka motorov
  • úsporné diesele
  • aj po rokoch pekný a zaujímavý vzhľad karosérie

Mínusy:

  • priemerná kvalita spracovania interiéru
  • malý batožinový priestor
  • málo miesta na nohy a nad hlavou vzadu
  • predné sedadla s nedostatočným bočným vedením

Komentáre

  1. Jasom Odpovedať

    Riadne dobrý článok. Keď som bol malý chalan tak sa mi 206 páčila. Pekne ju zaoblili oproti 205 – automobilky sa naučili plechy ohýbať tak ako je treba 🙂

    • oapa Odpovedať

      Dakujeme za Váš názor 😉 206 sa nám v mladom veku tak isto páčila a aj po rokoch stále dobre vypadá 🙂

  2. Mário Odpovedať

    Máme doma (Dcéra) tiež Peugeot 206 – 1,4-HDI.
    Super autíčko aj po rokoch. Tichý chod, spotreba 4,0 L, spolahlivé ako v zime tak aj v lete.
    Samozrejmosťou je výmena oleja – 10 000 km a dosť!!! Péďo tak ho voláme sa vám za to odvďačí aj sám.Do nafty aditívum a je spojkojný.
    Keby tak dobre slúžili aj ostatné vychválené značky ( HAHAHA ) tak by boli ľudia spokojný !!!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *