Aké auto kúpiť? Nové alebo jazdené?

Väčšina ľudí si auto kupuje na dlhšie obdobie, preto kúpu auta považujú za dosť vážnu. Hlavnú úlohu pri kúpe auta hrajú peniaze. Predstavte si však, že máte vyhradenú sumu peňazí v takej výške, že sa môžete rozhodovať medzi novým a jazdeným. Možno si niektorí z vás rýchlo odpovedia, veď je to jasná odpoveď na takú otázku. Jednoznačne nové auto. Skutočne sa však nové auto úplne najviac vyplatí? Je to tá najlepšia voľba?

Auto je jednoznačne najhoršia investícia. Pri správnej voľbe sa však môže stať aj menej stratové, o to viac pri ľuďoch, ktorí ho používajú pri podnikaní a pomáha im zarábať peniaze. Všetko má však svoje výhody aj nevýhody.

Aké výhody a nevýhody má nové auto?

Výhody:

1. Výhody nového auta spočívajú jednoznačne v možnosti konfigurácie výbavy, motora, prevodovky farby karosérie, použitie materiálov a farieb v interiéry podľa vlastných predstáv samozrejme však z ponuky, ktorú výrobca určuje. Medze sa tam však prakticky nekladú, rozhoduje len cena. Tým pádom sa dá optimalizovať aj cena vozidla presne na mieru, tým, že si zvolíte len to čo chcete a čo sa vám páči.

2. Ako ďalšiu a tú najvýhodnejšiu treba uviesť, že auto nikto nepoužíval a odpadajú teda možné riziká s nešetrným zaobchádzaním a jeho nesprávnou údržbou. Môžete tak zabudnúť aj na skryté poruchy. Poruchy sa samozrejme môžu vyskytnúť, všetko však hradí výrobca ak nevznikli vaším pričinením. Dnes sa dá záruka taktiež nakonfigurovať podľa predstáv zákazníka a je v dĺžke trvania od dvoch až do siedmych rokov.

Dva je štandard a ďalšie roky si samozrejme priplatíte. Záruka je limitovaná aj kilometrami a to sa už u výrobcov líši. Štandard je 100 000 km.

3. Ešte neopotrebované všetky súčasti auta, od motora, cez prevodovku, nápravy, interiér, atď.

4. Technika a vývoj napreduje čoraz viac vpred a tak je výhodou, že je v takomto vozidle všetko to najmodernejšie čo sa týka techniky, výbavy, či komfortných prvkov no a v neposlednom rade vás nové auto samozrejme aj lepšie ochráni v prípade dopravnej nehody ako to staršie. Z toho vyplýva aj výhoda, že tu vás obchádza aj možnosť, že auto bolo búrané, alebo bol do karosérie robený akýkoľvek zásah a niečo bolo vyvárané a lakované.

5. Lepšia spotreba nových aut oproti jazdeným je samozrejmosť. Neplatí to len počas zábehu motora prvých 1000 km, kde výrobca upozorňuje na zvýšenú spotrebu kvôli zladeniu súčiastok v motore a prevodovke.

6. Vďaka tvrdej konkurencii značiek a samotných dílerov nových aut v rámci jednej značky prichádzajú všetci predajcovia pravidelne s rôznymi akciami ako zľavy, finančné bonusy, doplnkové bonusy v podobe výbavy alebo príslušenstva, možnosti kúpi auta na tretiny atď. Nové auto tak nemusí byť vždy drahé a jeho kúpa vyplatiť sa môže vyplatiť.

Nevýhody:

1. Jednou z podstatných a najväčších je strata samotnej hodnoty auta a to nasledovne. Cca 20% je strata hneď po jeho odvezení zo showroomu. Ďalších 30% sa strata prejaví po užívaní auta cca 3 roky, kedy vlastne na väčšine aut padá aj záruka. Plus mínus to môže byť samozrejme menšia strata v závislosti na počte najazdených kilometrov a koľko ročnú záruku má auto ešte priplatenú. Taktiež sa to odvíja od toho či sa jedná o bežné auto alebo luxusné.

V podstate čím drahšie a väčšie auto tým väčší prepad ceny. Pri tých luxusných autách to predstavuje hodnotu až 50%. Ono v podstate platí aj to, že ako náhle na trh príde nový model luxusného auta, predošlá generácia už prestáva byť luxusná a cena staršej generácie padne. Po 5 rokoch to už 50% a pri luxusných 70% no a po 10 rokoch je to už 70% a viac a luxusné 85% a viac.

Pri 10 ročných autách už naozaj skutočne odrážajú cenu fakty či bolo po celú tú dobu auto pravidelne servisované a je to reálne overiteľné, počet km, počet majiteľov, stav laku, karosérie, stav motora a mechanických súčastí.

2. Ďalšou nevýhodou je nutná povinnosť chodiť s autom len do autorizovaného servisu ak chcete aby vám na neho platila záruka. Tento samotný fakt samozrejme nie je nevýhodou. Tú predstavujú ceny za práce a náhradné diely v autorizovaných servisoch, ktoré sú veľa krát vysoké. Niektoré servisy hlavne lacnejších značiek však dnes už povoľujú aj vlastné náhradné diely, čo sa týka spotrebného materiálu ako olej, filtre, brzdové komponenty.

Musí vám však ich výmenu previesť autorizovaný servis a záruka vám platí naďalej. Toto platí aj v prípade havárie. Ak ste vinníkom vy a nemáte havarijnú poistku, môžete mať hlavu v smútku. Kvôli záruke auto musí byť opravené v autorizovanom servise a takáto oprava vás bude stáť draho

3. Nevýhoda môže nastať aj vtedy ak si kúpite úplne nový model, ktorý je na trhu len pár mesiacov, kde výrobca ešte nestihol vychytať všetky možné poruchy a ich príčiny alebo jednoducho natrafíte na zlý model od výroby. Záruka na samotné auto bude tak len slabou náplasťou, pretože auto bude viac v servise ako sa na ňom budete voziť, pretože servis jednoducho nebude vedieť prísť na príčinu. Takéto nové poruchy sa zvyknú vo väčšine prípadov vyriešiť na 3 krát, no niekedy aj vôbec, záleží o čo sa jedná.

4. No a v neposlednom rade je to nové častejším terčom zlodejov ako staršie.

Ako je na tom jazdené auto?

Výhody:

1. Treba určite spomenúť, že s jazdeným autom do autorizované servisu môžete chodiť a nemusíte. Tým pádom môžete voliť akýkoľvek servis v závislosti na cene prác a na dieloch tak isto viete ušetriť keďže máte na výber zo širokého množstva dodávateľov náhradných dielov.

2. Jazdenka bude mať už vychytané konštrukčné chyby z výroby, poruchové samozrejme môže byť.

3. Aj jazdené auto môže mať ešte platnú záruku od výrobcu.

4. Čím je auto staršie, jeho strata z ceny keď bolo kupované nové je čoraz menšia. Strácať však bude vždy.

5. Čím bude staršie tým sa znižuje aj záujem zlodejov, je to však závislé o aké auto sa jedná. O tie luxusnejšie, športové a cabrio v podstate záujem je stále aj keď v menšej miere. Veľký záujem je hlavne o také, ktoré sú na trhu jazdeniek rarita a patria k tým luxusným alebo športovým.

6. Do 4 rokov veku auta s ním nemusíte jazdiť na STK a EK.

7. Za cenu novej jazdenky bežnej značky si môžete dopriať staršie jazdené luxusné auto, v ktorom bude stále lepšie vozenie ako v tom novom a môže byť samozrejme aj lepšie vybavené a bezpečnejšie, mať lepší a výkonnejší motor.

8. Pri jasnej servisnej histórii a pôvode auta ako reálne overiteľných faktoch v konkrétnom autorizovanom servise, môže byť aj jazdenka dobrou kúpou.

Nevýhody:

1. Hlavnú predstavuje pri neoverenej servisnej histórii veľké riziká s nepravidelnou a zanedbanou údržbou.

2. Celkovo je tu nevýhoda spojená s opotrebovaním auta a s možným nadmerným opotrebovaním súčastí motora a prevodovky jeho nešetrným používaním,  čo môže do budúcna predstavovať ďalšie nákladné investície.

3. Veľa aut je na trhu s nejasnou servisnou históriu. Predajcovia môžu jej nejasnosť zastierať fiktívnym vytvorením v podobe falošných servisných knižiek a k tomu vám povedia dobre sa počúvajúce reči pravidelnej údržby.

4. Riziko, že na aute bolo čokoľvek opravované a pravdepodobnosť, že to bolo správne zložené nie je vždy istá. Ak však auto bolo najďalej servisované v autorizovanom servise, vtedy sa toto riziko výrazne znižuje nakoľko sú tam školení mechanici  veľa krát s dlhoročnou praxou a k všetkým modelom značky majú jasné a prehľadné pracovné postupy ako čo rozobrať a poskladať.

5. Jasné riziko, že auto bolo po havárii, čo sa ale dá zistiť, do budúcna to však podľa rozsahu poškodenia rozhodne zníži bezpečnosť takéhoto auta v prípade nehody.

6. Fakt, že sa musíte zmieriť s výbavou autá, ktorá je už daná od výroby alebo niekedy veľmi dlho hľadať to, ktoré má výbavu čo najviac približenú vaším predstavám.

7. V závislosti na veku auta čoraz horší štandard výbavy.

8. V jazdenke je použitá staršia technika doplnkovej výbavy, to však nemusí predstavovať veľkú nevýhodu a skôr je to o tom čo očakávate od konkrétneho auta.

9. Staršie auto bude vždy menej bezpečné pri kolízii ako to nové pretože má už použitú staršiu technológiu na ochranu pasažierov.

10. Horšia spotreba oproti novým autám spôsobená jednak zastaralou technológiou a aj čoraz väčším opotrebovaním súčastí motora, prevodovky atď.

11. Približne pri 120 000 km auto vyžaduje rozsiahlu údržbu a výmenu dôležitých súčastí.

Pýtate sa ako sa teda máte rozhodnúť, keď obe varianty majú svoje výhody aj nevýhody?

Dám vám na to odpoveď, ktorá je založená na mojom vlastnom názore, no vzhľadom k tomu, že sa v tejto branži profesne pohybujem 8 rokov, som presvedčený, že so mnou budú súhlasiť aj odborníci, ktorí v tejto oblasti pôsobia oveľa viac rokov.

Ste súkromná osoba? Nemáte dosah na výhody zahrňujúce flotilový nákup aut, pri ktorom dostanete veľmi výhodnú zľavu na auta, ani nie ste platcom DPH a auto si tak nemôžete odpísať z daní? Nepodnikáte a auto si nemôžte zahrnúť do nákladov? V tom prípade rozhodne siahnite po aute, ktorého vek je od dvoch do max štyroch rokov, vzťahuje sa na neho ešte minimálne rok záruka od výrobcu, má rozhodne jasnú servisnú históriu, ktorá sa dá reálne overiť v konkrétnom autorizovanom servise.

Prijímací technik vám ukáže v systéme aj konkrétne zákazky čo, kedy a pri koľkých kilometroch bolo na aute servisované a opravované. Takýto vek auta je výhodný aj preto, že prvú vlnu pádu ceny má už auto za sebou t.j. 20% ak sa jedná o 4 ročné auto tak má aj väčší prepad ceny. Auto teda kúpite za výhodnú cenu ale stále sa môže nachádzať v takzvanom zánovnom stave, respektíve je veľká pravdepodobnosť, že na taký stav natrafíte.

Samozrejme vás už asi neminie najväčšia servisná údržba ako rozvody, všetky filtre, alebo doplnenie aditíva pre DPF/FAP filter ak je takýmto aditívom auto vybavené, no stále to bude výhodnejšie ako prepad ceny, ktorý by vás neminul pri novom aute po dobu 2-4 rokov. Auto samozrejme stratí hodnotu, no ak sa ho rozhodnete predať po 3 rokoch používania, strata nebude až taká výrazná ako keby ste po tejto dobe predávali auto používané od nova.

Chcem si dať dôkladne skontrolovať auto!

    Tieto údaje neposkytneme žiadnej tretej strane a slúžia len na konktakt s vami.

    Komentáre

    1. Lea Odpovedať

      ja si nove auto ako absolventka rzohdone dovolit nemozem, ale zavzujem si kupit ojazdene z aaa auta konkretne cervenu metalizu peugeota 2008-cku s 1.2 benzinovym motorom a tieto rady mi pomohli 🙂 Dakujem 🙂

      • oapa Odpovedať

        Ďakujeme pekne. Prajeme šťastnú ruku pri výbere auta a veľa šťastných kilometrov. 🙂

    2. Peter Odpovedať

      Podľa mňa je určite lepšie kúpiť niekoľko rokov staré ojazdené auto, ktoré síce nevyzerá moderne, ale za to je kvalitné a pre mňa sú jeho vlastnosti dôležitejšie ako vzhľad. Mám 15 rokov staré Polo a vôbec mi to nevadí. Do práce a z práce ma dovezie a viac nepotrebujem. Je teda pravda, že teraz som do neho trochu zainvestovala a kúpil som si vystreľovací kľúč z https://www.autokluc24.sk/ , ale zas o takú investíciu nešlo.

    Pridaj komentár

    Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *