Ford Mondeo MK3 (2000 – 2007) recenzia jazdeného auta

Mondeo. Jazdnými vlastnosťami vynikajúce no zároveň nedocenené auto, kvôli technicky dokonalému dizajnu bez emócii. Človek pri pohľade na auto a do jeho interiéru nadobudne pocit, že k nakresleniu tohto auta pri jeho návrhu potrebovali dizajnéri len pravítka. V skutočnosti bolo auto navrhované po prvý krát úplne celé v počítači a za rekordný čas jeden rok.

Mondeo malo pomôcť automobilke Ford zvýšiť predajné čísla a hlavne jej pomôcť z dlhov a zabrániť krachu. Ford od Mondea očakával veľa. Povesť auta bola však hneď po uvedení na trh rýchlosťou blesku pošramotená častými poruchami a návštevami servisu kedy auto ostávalo v servise dni až týždne. Napriek tomu bolo Mondeo veľmi dobré predávané ako nové auto. Poruchy boli odstránené počas prvých troch rokoch. Ako si teda toto auto počína so spoľahlivosťou po rokoch jazdenia?

Čo do predajných čísel je Mondeo jednou z často vyhľadávaných jazdeniek a teší sa obľube. Na cestách Mondeo dosť často vídať. Nie je sa čomu čudovať, jeho priestrannosť a skvele jazdné vlastnosti spolu s odhlučnením z neho robia zaujímavú voľbu a hlavne čo sa týka jazdných vlastnosti nemá vo svojej triede konkurenciu.

Citoren C5 je proste plavný koráb a na ceste pôsobí vďaka náklonom karosérie v zátačkach dosť neisto. Peugeot 407 je veľmi komfortný a ťažký na predok. Mondeo oproti nemu zvláda prejazd ostrých zákrut s väčšou lahkosťou. Passat B6 naopak na podvozku primäkčil a Mondeu nestíha, viac sa nakláňa (športový podvozok je na tom samozrejme lepšie).

Mondeo teda zvládne aj razantnejšiu jazdu a zároveň posádke poskytne dostatok komfortu. Na lákavosti kúpi Mondea tento rok pridal aj fakt, že Ford dal na trh nové Mondeo pod označením MK5 a to poslalo ceny jazdených Mondei MK3 zasa o niečo nižšie. Podla môjho názoru ( niekto môže mať aj iný samozrejme) je to aktuálne v pomeroch cena, užitočná hodnota, motorizácia, výbava auta, aktuálne najlepšia voľba spomedzi jazdených aut vo svojej triede.

To či je auto pekné, má naozaj dobré jazdné vlastnosti, dobrú výbavu, alebo je to všetko naopak, nechám na posúdenie vám čitateľom. Každému sa páči niečo iné a je spokojný s niečím iným. Podstata tohto článku je v recenzii kvality. Keď že som bol sám majiteľom dvoch Mondei (jedno Mondeo 2001 rok výroby a druhé 2005) a poznám aj zopár ľudí, ktorí tieto auta vlastnia, budem písať aj s vlastných skúseností.

Dieselové motory:

Začnem na Slovensku už notoricky obľúbenými dieselovými motormi. Mondeo bolo v roku 2000 uvedené na trh s dieselom Duratorq DI 2.0 TDDi 66kW (90K)85kW (115K). Má priame vstrekovanie paliva do valcov, no vstrekovací systém nie je common – rail ani pumpa díza ako tomu je už u konkurencie podobných ročníkov, ale klasické radiálne čerpadlo, ktoré dopravuje naftu do vstrekovačov. Vstrekovací systém už v prvých rokoch neoplýval kvalitou a bol náchylný na kvalitu nafty.

TDDi 66kW má radiálne čerpadlo Bosch VP30, ktoré je menej problémové. Silnejšia verzia TDDi 85kW (115K) je na tom už horšie. Má osadené radiálne čerpadlo Bosch VP44, ktoré je známe už z motorov Opel, hlavne svojou nechválnou povesťou. Zadiera sa na ňom presuvník vstreku, kolabuje riadiaca jednotka čerpadiel a upchávajú sa drobné sitka v telese čerpadla, ktoré sa nedajú vyčistiť a je nutná výmena celého čerpadla.

Nutný je tak repas čerpadla 700 EUR – 800 EUR alebo výmena za nový kus. Dosť problémové sú po väčšom kilometrovom nábehu cca 120 000 km – 200 000 km aj netesné vstrekovače, kedy nafta presakuje pomedzi tesnenie, ktoré je medzi vstrekovačom a vekom hlavy valcov. Klasická závada, ktorá k dieselom patrí je aj porucha váhy vzduchu. Samotné motory sú však nezničiteľné a vydržia obrovskú porciu kilometrov.

Rozvody sú poháňané dvojradovou bezúdržbovou reťazou, ktorá má tiež skvelú výdrž. Preplňovanie zabezpečuje buď turbodúchadlo značky Allied Signal, alebo Garette. Tieto sú spoľahlivé nakoľko reguláciu naklápania lopatiek turbíny zabezpečuje podtlakom ovládaný ventil. Hlavne pri úspornom štýle jazdy prihliadajúcom len na spotrebu sa však pridierajú lopatky variabilnej geometrie turba a jej ovládanie.

Súčasťou TDDi je taktiež  dvojhmotnostný zotrvačník. Jeho notoricky známe poruchy nie sú ničím výnimočným. Je to ale súčasť všetkých dieselových motorov. TDDi sú vybavené dodatočným ohrevom chladiacej kvapaliny. Je dobré ak funguje, motor sa rýchlejšie ohrieva, no oprava tohto ohrevu je dosť komplikovaná.

2.0 TDDi
2.0 TDDi
2.0 TDDi
2.0 TDDi

Motor TDDi sa v Mondeách dlho neohrial a už v roku 2002 ho Ford modernizoval, pretože zaostával za konkurenciou. Bol hlučnejší a pocitovo slabší ako konkurencia. Na trh boli teda uvedené nové motory pod názvom PUMA a označované ako TDCi. Výkonové verzie boli 85kW (115K)96kW (130K). Vstrekovanie v tomto prípade bolo nahradené systémom Common-rail a osadené čerpadlom Delphi.

Hlučnosť a výkon sa zlepšili, no tento systém vstrekovania v prvých rokoch po uvedení na trh narobil Fordu a hlavne zákazníkom poriadne vrásky na čele a pokazil inak spoľahlivému autu povesť. Vysokotlakové čerpadlo bolo náchylné na kvalitu nafty, často sa pridieralo a piliny zadierali vstrekovače. Nasledovala výmena celého vstrekovacieho systému. Výrobca tieto problémy vychytal. Vstrekovače sú však poruchové aj tak a to po najazdení 150 000 km – 200 000 km, no nieje to o nič horšie ako pri konkurencii.

Časté poruchy sú opotrebovanie kedy vstrekovač prestane tesniť naftu pri uzavretom stave a nafta sa už nerozprašuje pri vstreku. Nepravidelný chod a zvýšená dymivosť sú príznaky poruchy. Netesnosť sa môže prejaviť aj na prepade vstrekovačov, kedy dochádza k poklesu tlaku vstrekovanej nafty, riadiaca jednotka motora to vyhodnotí ako nesprávny tlak a auto dáva do núdzového režimu a bliká kontrolka žhavenia.

Naklápanie lopatiek turbodúchadla značky Garette ovláda elektromotor s integrovanou riadiacou jednotkou, ktorá zvykne kolabovať a vtedy začnú kolísať otáčky motora a motor nemá ťah. Poprípade za pridrie samotná regulácia turbodúchadla. Vtedy je potrebné vymeniť celé turbodúchadlo. Potrápiť vedia aj samotné rozvody motora, kedy sa po najazdení cca 250 000 km vyťahá reťaz.

K jej pretrhnutiu tak skoro nedôjde, pretože je dvojradová ale hlučná bude hlavne pri štartoch pár sekúnd kým ju hydraulický španovák nenapne. Tento motor sa dodával na želanie aj s filtrom pevných častíc. Jeho životnosť je 200 000 km a pri jazde hlavne po meste alebo  pri opakovanom nedokončení regenerácie jeho životnosť rapídne klesá.

2.0 TDCi a 2.2 TDCi
2.0 TDCi a 2.2 TDCi
2.0 TDCi a 2.2 TDCi
2.0 TDCi a 2.2 TDCi

V roku 2004 Ford uviedol na trh najsilnejšiu dieselovú verziu motora PUMA TDCi. Šlo v podstate o upravený motor 2.0 PUMA tak, že vŕtanie valcov ostalo, zväčšil sa však zdvih piestu a tak aj zdvihový objem na 2.2L. Má výkon 115kW (155K), sériovo 6 stupňovú manuálnu prevodovku, ktorá sa k 2.0 TDCi montovala až od roku 2004. Preplňovanie aj tu zabezpečuje turbo značky Garette s väčším plniacím tlakom a taktiež s lopatkami ovládanými elektromotorom s riadiacou jednotkou a výkonnejšie vstrekovače.

Aj v prípade tohto motora zvykne kolabovať riadiaca elektronika turba alebo samotná regulácia sa pridrie vplyvom zakarbonovania. Pomôže len výmena celého turbodúchadla prípadne jeho repas. Po najazdení cca 250 000 km sa vyťahá reťaz a je hlučná pár sekúnd hlavne po naštartovaní motora. K jej pretrhnutiu tak skoro nedôjde, pretože je dvojradová. Výmenu však netreba odkladať.

Tento motor sa dodával na želanie aj s filtrom pevných častíc. Jeho životnosť je 200 000 km a pri jazde hlavne po meste alebo  pri opakovanom nedokončení regenerácie jeho životnosť rapídne klesá Inak pre zaujímavosť sa tento motor montoval a aj dnes montuje do Citroenu Jumper, Peugeotu Boxer a Fiatu Ducato. V roku 2005 Ford do Mondea začal montovať aj 2.2 TDCi s redukovaným výkonom (110kW/150K).

Motory TDCi sú samozrejme vybavené dvojhmotnostným zotrvačníkom, ktorý je poruchový, je to však presne takto aj u konkurencie. Jeho životnosť sa líši od jazdného štýlu (ekonomický/razantnejší) a jazdného režimu (mesto/mimo mesto/diaľnice). Poruchový je aj tlmič torzných kmitov, ktorý je na druhej strane kľukového hriadeľa. Jeho zvukový prejav netreba ignorovať, hrozí, že sa remenica odtrhne a poškodí hnací mechanizmus príslušenstva motora.

Súčasťou agregátu je taktiež elektrický ohrev chladiacej kvapaliny, ktoré zabezpečujú žeraviace telesá. Ich výmena je dosť obtiažna. Porucha tohto systému sa dá ľahko určiť, motor sa jednoducho dlhšie zahrieva na prevádzkovú teplotu. Časté poruchy sa vyskytujú aj pri ventiloch EGR, ktoré slúžia na recirkuláciu výfukových plynov. Zanesú sa a prestanú správne fungovať. Nasleduje prechod do núdzového režimu, a dokonca aj zvýšená dymivosť v podobe starej lokomotívy. Ventil je ovládaný elektronicky takže jeho výmena je drahšia.

Benzínové motory: 

V zastúpení štvorvalcových benzínových motorov tvorí základ Duratec HE 1.8 16v vo verziách 81kW (110K)92kW (125K).  Nad ním je Duratec HE 1.8 SCI s výkonom 96kW (130K) s priamym vstrekovaním benzínu. Vychádza z klasickej 1.8 16v s ktorou má zhodný blok motora, iné boli piesty, hlava valcov a vstrekovače. Najväčší zo štvorvalcov je 2.0 16v. Vznikol upravením 1.8 16v a to tak, že výrobca zväčšil vŕtanie valcov, zdvih piestov zostal nezmenený. Dosahuje výkon 107kW (146K).

2.5 V6 125kW (170K)
2.5 V6 125kW (170K)

1.8 16v a 2.0 16v patria k spoľahlivým, no majú tiež svoje muchy. Trpia hlavne na poruchy tzv. swirl klapiek, ktoré sú uložené v plastovom sacom potrubí a v ich uložení sa časom vytvorí vôla čo spôsobí vtiahnutie klapiek do spaľovacieho priestoru a dosť drahú opravu motora. Motory ešte trpia vyššou spotrebou oleja a objavujú sa u nich problémy s riadiacou jednotkou. 1.8 SCI má tiež svoj nedostatok. Môže sa stať, že u neho preskočí rozvodová reťaz, pretože je viac namáhaná z dôvodu pohonu vysokotlakového vstrekovacieho čerpadla benzínu.

3.0 V6 150kW (204K)
3.0 V6 150kW (204K)

V zastúpení V6 sú 2.5 V6 s výkonom 125kW (170K) , 3.0 V6 166kW (226K) (určený len pre ST220 verziu) a v roku 2004 pribudol 3.0 V6 150kW (204K). Pri týchto motoroch sa objavujú poruchy klapiek IMRC, ktoré menia nasávanie vzduchu v dvoch rôzne dlhých vetvách v závislosti na otáčkach motora. Porucha sa prejavuje zhoršenou reakciou na plynový pedál. Oprava stojí cca 300 EUR. Vyššia spotreba oleja neobišla ani tieto véšestky. Poruchová je aj vodná pumpa, ktorá poháňa chladiacu kvapalinu motora. Má v sebe plastové ozubené koleso, ktoré sa časom opotrebuje. Hrozí prehriatie motora a jeho zadretie.

3.0 V6 166kW (226K) ST220
3.0 V6 166kW (226K) ST220

Prevodovky: 

Prevodovky sa do Mondei montovali manuálne 5 a 6 stupňové, ktoré vynikali spoľahlivosťou. Problém môže nastať len u aut, ktoré viac stoja ako jazdia a sú odstavené na tráve. Vtedy zvyknú korodovať tiahla radenia. Pomôže buď rozhýbanie a premazanie, alebo výmena. Automatické prevodovky u nás v Mondeách nie sú až tak rozšírené aj preto nemajú skoro žiadnu povesť. Majú 5 stupňov a dá sa s nimi jazdiť ekonomicky.

Pri jazdených autách si však treba dávať pozor na servisnú históriu auta hlavne či bol v prevodovke menený olej každých 60 000 km. Vtedy prevodovka dokáže slúžiť vela kilometrov. Inak sa poruchy vyskytujú hlavne na solenoidových radiacich ventiloch, kedy sa pri zanedbanej výmene oleja do nich dostávajú piliny a nečistoty a upchajú ich. Poruchy môžu nastať aj v hydroblokoch radenia alebo sa opotrebuje hydrodynamický menič. Opravy sú drahé a veľa krát sa pohybujú od 500 EUR vyššie.

Riadenie Mondea je síce veľmi presné a označované ako najlepšie vo svojej triede, no ak sa s Mondeom jazdí hlavne po nekvalitných cestách a osadené sú na ňom 17“ a väčšie kolesá utrpí tým samotný hrebeň riadenia, kde sa otrasmi postupne vylamuje materiál z ozubenia hrebeňa. Volant sa tak pri prejazde zákrut často zasekáva a pri prekonaní zlomu zaseknutia sa z riadenia ozve pukanie. Sporadicky vypovedá svoju funkčnosť aj pokazený posilňovač riadenia, na vine je čerpadlo a je potrebné ho vymeniť.

Nápravy: 

Podvozok Mondea je naopak aj na naše nekvalitné cesty veľmi odolný a vydrží toho veľa. Častejšie odchádzajú len tyčky stabilizátorov, konkurencia je na tom však podobne niekedy u nich tieto tyčky vydržia aj menej km cca 40000 km. Ak už na podvozku odídu silentbloky ramien, ich výmena taktiež nie je až tak nákladná vďaka ich výmene samostatne bez nutnosti výmeny celého ramena. Ramena sú kované, nie hliníkové ako je to u inej nemeckej konkurencie VW, Audi, práve to vďačí výdrži silentblokov osadených v týchto ramenách. Ocel totižto dokáže pohltiť vibrácie, no hliník ich len prenesie.

Zadná náprava je zložitá, no je relatívne odolná. Sedan a liftback majú nápravu typu Quadralink. Pri tejto náprave sa často krát stane, že zahrdzavie excenter, ktorým sa nastavuje zbiehavosť, čo znemožní jej nastavenie. Pomôže len odvŕtanie. Preventívne je preto treba dávať robiť geometriu zadnej nápravy častejšie. Verzia kombi má inú zadnú nápravu kvôli tomu aby mala čo najväčší batožinový priestor. Zadné nápravy tak ako predné sú teda spoľahlivé a častejšie na nich odchádzajú tyčky stabilizátora. Menej často silentbloky no taktiež ako vpredu sú vymeniteľne samostatne.

Výfukový systém a podvozok podlieha častej korózii. Výfuk si to odnesie často krát tak, že pomôže len jeho výmena. Hrdzou chytené ramená a nápravnice však vydržia stovky tisíc kilometrov. Jedna sa len o povrchovú hrdzu, ktorá nenaruší ich funkčnosť. Na výfuku sa pýta sporadicky na výmenu aj vlnovec, ktorý tlmí vibrácie medzi výfukovou sústavou a motorom.

vand-caroserie-JgQE2G

Spolahlivosť všeobecne:

Ďalším nedúhom hlavne Mondei vyrábaných do roku 2003 je častá korózia spodných hrán dverí. Problémové sú aj do tohto roku výroby ručné brzdy, ktoré sú poruchové a nepoužiteľné a taktiež poruchové pri týchto verziách je nefunkčné otváranie veka batožinového priestoru. Nedá sa otvoriť ani tlačítkom na palubnej doske. Dvere majú síce núdzový zámok na otvorenie kľúčom, no ten zvykne po rokoch nepoužívania korodovať.

Dvere je potom potrebné otvoriť núdzovo zvnútra cez kufor. Vôla spínacej skrinky vypovedá o veľkej porcií kilometrov cca 350 000 km a viac. Nefunkčné bývajú aj klimatizácie, na vine nieje nedostatok chladiva ale pokazený ovládací modul klímy.

hqdefault


Mondeo je teda v celku spoľahlivé auto. Ak si vyberiete model po facelifte teda rok výroby 2004 vyššie a dieselový motor 2.0 TDCi 96kW (130K) auto sa vám odvďačí spoľahlivosťou. Samozrejme ak mu doprajete pravidelnú a včasnú údržbu. Vstrekovací systém je pri tomto motore už vychytaný a poruchy na ňom sa objavujú po najazdení každých 150 000 – 200 000 km presne ako je tomu u konkurencie so vstrekovaním paliva common – rail.

Výhodou tohto motora je reálna spotreba v meste do 6 litrov a mimo mesta do 4.5 litra, slušný záťah a fakt, že má dvojradovú reťaz poháňajúcu rozvody, ktorá vydrží slušnú porciu kilometrov. Komu by 2.0 TDCi nestačil, nech pokojne siahne po 2.2 TDCi 114kW (155K). Motor vychádza z 2.0 a pri porovnateľnej spotrebe vám dopraje viac dynamiky. Spoľahlivosťou je na tom rovnako ako dvojliter.

Kto má radšej benzín nech siahne po jednoduchšom a spoľahlivejšom dvojlitri 2.0 16v 107kW (146K). Motor dáva dostatočný výkon a spotreba sa u neho pohybuje do 10 litrov. Rozhodne sa treba vyhnúť ostatným štvorvalcom 1.8 16v a 1.8 SCI a motorom V6. Trpia vysokou spotrebou oleja a sú poruchové. Kto však chce V6 nech radšej siahne po 2.5 V6 125kW (170K), ktorá bola relatívne spoľahlivejšia od ostatných V6 motorov. Musíte sa však zmieriť s vysokou spotrebou oleja.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Plusy:

  • presné a čitateľné riadenie so skvelou spätnou väzbou
  • skvele jazdné vlastnosti a ovládateľnosť
  • kvalitný interiér vo svojej triede najpriestrannejší
  • dobre prístupný a tvarovaný kufor verzie kombi
  • prijateľná cena originálnych náhradných dielov
  • absencia filtra pevných častíc
  • všetky motory majú rozvodovú dvojradovú reťaz

Mínusy:

  • horšia spoľahlivosť dieselových motorov TDCi oproti benzínovým štvorvalcom
  • hlučné dieselové motory TDDi
  • miestami zlá ergonómia v interiéry
  • malé vonkajšie spätné zrkadlá (verzia do roku 2003)
  • vyššia spotreba benzínových motorov (hlavne V6)

Komentáre

  1. Gabika Odpovedať

    Dobry den poprosim vas aka je chyba mame ford mondeo r.v.2005 a pri ochladeni pocasia nechce zaradit az kym ho nezohreje parkrat po parkovisku mame automaticku prevodovku dakujem p.Gabika

    • Odborná Asistencia Pri Automobiloch Odpovedať

      Dobrý deň pani Gabika.Môže sa jednať o viac porúch. Automatická prevodovka, je velmi zložité zariadenie a je ťažké určiť príčinu poruchy len s príznakov. Ako prvý krok odporúčam ísť k špecialistom na automatické prevodovky. V našom okolí sú dosť známi http://www.autolabs.sk. Po načítaní chybových kódov už budú vedieť čo sa s prevodovkou deje a navrhnú adekvátnu opravu.

  2. František Odpovedať

    Kedy naposledy bol meneny olej v prevodovke pani Gabika pri najhoršom už je na odchode hydromenic

    • Odborná Asistencia Pri Automobiloch Odpovedať

      Dobrý deň Štefan. Výrobca predpisuje vymeniť rozvody po 200 000 km v sťažených podmienkach a 240 000 km pri štandardných alebo každých 10 rokov, podľa toho čo nastane skôr. My odporúčame meniť pri 180 000 – 200 000 km.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *